Humledalen

Lokallaget fikk i 2018 grønne midler fra bydel Alna til «Humleprosjektet i Groruddalen». Siden da har vi vervet vel 50 humleambassadører som er i gang med små og store prosjekter. Humlene suser mellom blokkene i Groruddalen, som vi har begynt å omtale som «Humledalen».

Humleambassadørene har allerede satt i gang en rekke prosjekter som inspirerer og gir ringvirkninger. Målet er etter hvert å få sammenhengende pollinatorveier på langs og tvers i områder av byen der asfalt og betong dominerer. Da tror vi borettslag og bedrifter er veien å gå. Vi har i første omgang satset på å nå borettslagene.

I mars 2019 tok vi kontakt med OBOS-bladet og spurte om de kunne lage en sak om humleprosjektet vinklet mot borettslagene. Journalist Heidi Røneid tok kontakt før sommeren med sikte på et temanummer våren 2020. Her ble humleambassadør Maren Lystad i Sankthansfjellet borettslag og prosjektansvarlig Astrid Kjellevold i Naturvernforbundets lokallag intervjuet under overskriften «Humlevakta», side 24-26. Artikkelen understreker betydningen av å legge til rette for humlene og gir tips om hvordan det kan gjøres i praksis – og at alle kan bidra, fra balkonger og bed til skjøtsel av plener og uteplasser. Det er en holdningsendring på gang. Vi har fått mer kunnskap og mange gleder seg over å se insekter i nærområdet sitt. Vi ser fram til å få tilbakemeldinger om hva som gjøres i borettslagene i Groruddalen, og håper våre humleambassadører vil være både lytteposter og pådrivere. Vi vil også oppfordre lesere av Akers avis Groruddalen til å informere om hva som skjer.

I Frydenlund borettslag har humleambassadør Betty Lyche Baastad, tidligere naturfaglærer og medlem av borettslagets Miljøutvalg, fått styret til å sende ut et skriv til alle beboere med oppfordring til å dyrke humlevennlige vekster på balkonger og uteplasser. Det skal anlegges en blomstereng i samarbeid med borettslagets vaktmester, som også er innstilt på å klippe plenen sjeldnere og la blomstring av løvetann og hvitkløver være matfat for humler og andre pollinerende insekter.

I Sankthansfjellet borettslag har Maren K. S. Lystad tatt initiativ til å anlegge en kjøkkenhage.

Se også:
Martine Myhres omtale av dyrkekurs 11. mars 2019
Frode Westads film om humlene
Film fra humleprosjektet på Furuset laget for/vist på chilensk TV
Takhagen på Furuset (film – Facebook)
Humlegata på Furuset (film – Facebook)
Naturvernforbundets guide til miljøvennlige nabolag