NOA vil at alle skal kunne si sin mening om hogst i Marka

Oslomarka er Norges viktigste friluftslivsområde, men har også gjenværende lommer av helt unik natur. For å sikre at det tas hensyn til naturen og friluftslivet ønsker NOA at alle skal kunne få vite om planlagte hogster og si sin mening.

Flatehogst i Nordmarka. Ikke bra for naturen, ikke bra for rekreasjon og naturopplevelse.Erik Kagge
Erik Kagge

I Marka må skogeierne søke kommunen om tillatelse før de gjennomfører hogst. Søknadsplikten er begrunnet med at Oslomarka er et skogområde som har «særlig miljøverdi knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner». Søknadsplikten er bestemt i en egen skogforskrift for Marka – «markaforskriften». Her står det at søknadsplikten skal sikre et bærekraftig skogbruk som bidrar til nettopp å bevare og utvikle områdets kvaliteter for friluftsliv, naturmiljø, landskap og kulturminner.

Det er landbrukskontorene i kommunene som vurderer hogstsøknadene og bestemmer om det skal stilles vilkår eller begrensninger for den planlagte hogsten.

Saksbehandlingsprosessen skjer uten mulighet for innspill og medvirkning

Saksbehandlingen hos landbrukskontorene skjer som oftest bare i samarbeid med skogeierne og deres representanter. For alle andre er det vanskelig i det hele tatt å finne informasjon om hogstsøknadene og vedtakene. På kommunenes nettsider kan man riktignok finne dokumenter om hogst ved å søke i postlistene, men Marka omfatter 17 kommuner med ulike innsynsløsninger og søkemuligheter. NOA bruker betydelige ressurser og får hjelp fra mange frivillige til å finne informasjon om nye hogster, men det er veldig krevende både å finne hogstplanene og holde oversikt.

Samtidig går det alltid litt ti, ofte en uke, før dokumentene offentliggjøres i kommunenes postlister. Hogsten kan på den annen side gjennomføres umiddelbart når kommunen har gitt sin godkjennelse. Når saksbehandlingstiden er kort, har man ingen garanti for at man rekker å si sin mening tidsnok, selv om man skulle finne informasjon om en planlagt hogst man mener er problematisk for naturen eller friluftslivet.

NOA er sterkt kritisk til at informasjon om hogstsøknader og vedtak er så vanskelig tilgjengelig. Vi mener denne praksisen er i strid med Århuskonvensjonen, som Norge har sluttet seg til. Århuskonvensjonen sier blant annet at alle (enhver) har rett til å få tilgang til miljøinformasjon og rett til å påvirke beslutningsprosesser som gjelde miljøet.

En åpen digital innsynsløsning må på plass nå!

NOA har over flere år krevd en digital innsynsløsning for hogstsøknader og hogstvedtak som gjør det mulig for alle å få vite om hogstplaner i Marka. En slik ny innsynsløsning må oppdateres fortløpende med nye søknader og vedtak. Da kan organisasjoner og enkeltpersoner få muligheten til å si fra til kommunen hvis det er planlagt hogst i

nærskogen, eventyrskogen eller andre skogområder som har stor betydning for naturen eller friluftslivet.

Kravene om innsynsløsning og reell mulighet for medvirkning har gått sin runddans mellom Statsforvalteren, Landbruksdirektoratet og Landbruks- og matdepartementet. Kravene er begrunnet i Norges forpliktelser i henhold til bl.a. Århuskonvensjonens bestemmelser om rett til miljøinformasjon og rett til deltakelse i saker som angår miljøet.

Er det virkelig sånn at ingen hogster kan ha betydelig påvirkning på miljøet?

Landbruks- og matdepartementet hevder i et nylig svarbrev til NOA at hogst ikke omfattes av Århuskonvensjonens artikkel 6 om allmennhetens rett til deltakelse i beslutninger om aktiviteter som kan ha betydelig påvirkning på miljøet. Departementets begrunnelse?

«Til tross for at hogst kan ha en viss påvirkning på miljøet, medfører den, etter departementets vurdering, ikke en betydelig påvirkning på miljøet, og omfattes derfor ikke av artikkel 6.»

Departementets vurdering er etter vårt syn både feil og selvmotsigende. Søknadsplikten i markaforskriften er jo nettopp begrunnet med at hogst i noen tilfeller kan medføre «vesentleg skade eller ulempe» for miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv eller kulturminner. I slike tilfeller gir markaforskriften § 7 kommunen lov til å sette vilkår for hogsten eller kommunen kan nekte at hogsten blir gjennomført.

NOA har nå sendt saken videre til Sivilombudet. Markanaturen og markas unike naturopplevelser trenger at flere kan engasjere seg og si sin mening – før hogstene er gjennomført.

Naturvern koster, tid og ressurser. Du kan hjelpe oss ved å:

• Bli medlem i Naturvernforbundet.
  • Gi en valgfri gave til NOA. Bruk Vippsnummer 81134 eller kontonr 1280.05.02347.
  • Bli aktiv i NOAs markagruppe. Les mer om Marka og Markagruppa her.
  • Bruk NOA-butikken neste gang du skal kjøpe gaver til jul eller bursdager. Her finner du praktbøker om natur og naturvern, utgitt av NOA. Inntekten går uavkortet til NOAs arbeid.

Les alle dokumentene i saken her: