De store samferdselsprosjektenes tid er forbi – leve Bergensbanen!

Den viktigste transportåren for gods mellom Oslo og Bergen, har akutt behov for oppgradering.

jbdodane, via Flickr (CC BY-NC 2.0 Deed)
  1. Enorme arealer av norsk natur blir ødelagt hvert eneste år. Bygging av motorvei blir, med rette, trukket frem som en versting. Miljøbevegelsen har alltid pekt på jernbane som et bedre alternativ, men også jernbanebygging gir miljøproblemer, og bør derfor også vurderes kritisk.
  2. Jernbanen er miljøvennlig i drift, men bygging av store, nye jernbaneprosjekter gir mange av de samme skadene på natur og klima som motorveiene forårsaker. Natur blir bygget ned og masser må dumpes. I de tilfeller hvor et nytt jernbaneprosjekt faktisk kan gi klimagevinst, ligger den lenger frem i tid enn vi har tid til å vente på. Det er nå vi må kutte.
  3. Naturvernforbundet Hordaland mener at en sikring og utbedring av dagens hovedveier er bedre for miljøet enn å bygge stort og nytt, jamfør E39/Hordfast. Av samme grunn, bør miljøbevegelsen bruke sin politiske energi på å sikre at dagens sårbare jernbanenett rustes opp, heller enn å støtte høyfartsbaner eller Nord Norge-banen.
  4. Bergensbanen er den viktigste transportåren for gods mellom Oslo og Bergen. I dag har banen et akutt behov for oppgradering. Påliteligheten må bedres, ellers risikerer vi at store mengder gods overføres fra bane til vei, og at reisende velger vekk jernbanen. Kapasiteten og regulariteten må økes ved å bygge flere krysningsspor, som koster relativt lite, gir små naturinngrep, men stor gevinst.

Det haster spesielt med et nytt dobbeltspor Arna – Stanghelle. Å bygge dette, gir dessverre både utslipp og problemer med massedeponier, men er avgjørende for Bergensbanens videre eksistens: Store deler av dagens trase mellom Arna og Stanghelle er fra 1800-tallet, og rasfaren uakseptabel. Motorvei Trengereid-Arna skrinlegges.
  5. Å bygge Ringeriksbanen i den form som nå er planlagt, vil gi kortere reisetid, men medføre store utslipp og uakseptable naturinngrep. Naturvernforbundet Hordaland mener prosjektet i sin nåværende form bør avsluttes. For E16 utarbeides planer som i hovedsak innebærer at dagens vei utbedres, mens det for jernbanen gjennomføres en ny planprosess for å finne bedre løsninger mellom Oslo og Hønefoss.
  6. Bedre regularitet, økt frekvens og noe kortere reisetid, vil kunne ta noe av passasjertrafikken fra fly til Bergensbanen. Dette vil likevel ikke være nok for å få ned flyutslippene så det monner. Vi vet ikke ennå om el-fly eller bærekraftig flybrennstoff i fremtiden vil bli brukt kommersielt på strekningen Oslo-Bergen. Derfor må vi få høyere flyavgifter, parallelt med opprusting av Bergensbanen. Nye rullebaner og flyplasser må ikke bygges. Kort reisetid kan ikke trumfe alle andre hensyn.
  7. For fremtiden må de overordnede grepene være å reise mindre, ikke mer, og å vedlikeholde bedre og gjenbruke fremfor å bygge stort og nytt.

Dette er en av fem uttalelser som ble vedtatt på årsmøtet i Naturvernforbundet Hordaland i 2024. Les pressemeldingen