Opplev Marka

Er du nysgjerrig på hva slags naturperler som ligger rett utenfor døra di?

I Markas dype skoger finner du eventyrlysten, nysgjerrigheten, kreativiteten, roen og forundringen. Hit kan du komme for å pleie både kropp og sinn. Marka byr på et rikt aktivitetstilbud for hele befolkningen i Oslo og Akershus og det er flere spennende måter å utforske Marka på! Her kan du ferdes sommer som vinter, til fots, på ski, på sykkel eller i kano.

Over mange år har NOA kartlagt skoger og turstier med ekstra høy opplevelsesverdi i Marka som vi ønsker å dele med så mange som mulig så flere kan få glede av denne naturskatten. I menyen til høyre finner du vår oversikt over Eventyrskogene, samt Turbanken – et samlingssted for de flotteste turene fra alle kommuner og bydeler som grenser til Marka (under oppbygging). Vi har også laget spennende naturkart fra alle bydelene i Oslo for barn og unge som kan lastes ned fra menyen.

Sporløs ferdsel – bruk med ikke forbruk naturen

En av få gledelige følger av koronapandemien er at mange flere bruker Marka til turer og overnatting. Men økt bruk fører også til slitasje på naturen, hvis vi ikke ferdes med varsomhet.
Naturvernforbundet i Oslo og Akershus oppfordrer alle brukere av Marka til «sporløs ferdsel», slik at turopplevelsen blir like fin for alle.

Det er så enkelt, det er bare å huske på:

• Det du tar med inn i skogen tar du også med ut
  • Bruk, ikke forbruk, naturen
  • Unngå sjenanse; gå langt bort fra stien hvis du må på do
  • Husk bålforbud
  • Husk båndtvang
  • Hundeposer hører ikke hjemme i trær

God tur til deg, og den som kommer etter.

Se hele guiden her!