Hvor går skinnene?

Bybanen vil komme, tross utredninger og nye, eventyrlige forslag.

bybanen skinner bergen sentrum hvor går skinneneFoto: Mona Maria Løberg

Bybanen i Bergen er en dundrende suksess. Linje 1 til Nesttun som seinere ble forlenget til Flesland hadde 100 millioner reisende første 10 år. Linjen ble av motstanderne kalt «snigletrikk». Det var fordi fagfolk og politikere hadde funnet et kompromiss mellom hurtighet og bybanestopp nær boligområder og arbeidsplasser. Likevel går banen i snitt raskere enn T-banen i New York.

Linje 2 og 3

Linje 2 til Fyllingsdalen ble planlagt i en fei fordi Høyrebyrådet ikke fikk støtte i eget parti november 2013 med sitt forslag om å la Bybanen gå foran Bryggen. Også linje 2 hadde kritikere som mente banen var unødvendig. Busstilbudet (som sto i samme kø som bilene) var godt nok. I dag er også Fyllingsdalslinjen en suksess med stadig flere reisende.

Før linjen til Åsane er ferdig har vi fått en bybanelinje 3 med tog til Arna. 7 minutters reise hvert 15. minutt. Reisetidene i Bergen by går ned med utslippsfri transport.

Utredninger

Etter kommunevalget høsten 2023 venter mange i spenning på hvor skinnene skal gå for Bybane til Åsane. Høyre fikk ikke ta plass i Byrådet før de hadde godtatt krav fra Bergenslisten om en tunnelutredning.
En slik utredning skal snart starte. På Byrådet sitt innspillsmøte i april kom det en rekke eventyrlige forslag om T-bane under sentrum og Bybane-molo tvers over Vågen. Naturvernforbundet Hordaland støtter den vedtatte reguleringsplan med Bybane foran Bryggen, men vi venter spent på neste kapittel til Bergens viktigste vedtatte miljøtiltak.

Bybanen kommer

Fremsynte fylkespolitikere har imidlertid bestemt at vi skal starte å bygge Bybanetraseen mellom Åsane og Eidsvåg. Dette er en trasé som har minst konflikter. Et slikt arbeid som kan starte i 2025 gjør at partier som er veldig for tunell, men enda mer motstander av Bybanen til Åsane, blir skjøvet ut som beslutningstakere. Bybanen til Åsane kommer.

Den viktigste grunnen til at Bybanen til Åsane kommer, er at samfunns-, arbeids- og næringsliv i Bergen ikke kan fortsette med et vegnett mot nord som stadig er stengt ned. Bilkøer med røde bremselys flere ganger i uken er for krevende. Gi vegnettet til nyttetrafikken. Gi et miljøvennlig og effektivt kollektivtilbud til andre innbyggere i Åsane.