• Østfold

Forside rapp 2017-1

Spøkelsesteiner - rapport Nr 1 - 2017

13.02.2017

Spøkelsesteiner av plast som mistes blir liggende og fiske i flere tiår, og i teorien i flere hundre år. Hummer og andre dyr som blir fanget, vil etterhvert dø og blir til nytt åte som igjen lokker inn flere hummer. Hvert år mister hummerfiskerne flere tusen teiner. Noe må gjøres, og det haster! Naturvernforbundet i Østfold presenterer her en rapport med forslag til regelendringer.

Invitasjon til vindkraftseminar 25

LA NATUREN LEVE OG NATURVERNFORBUNDET I ØSTFOLD, TRØNDELAG OG RANA INVITERER TIL VINDKRAFTKONFERANSE I OSLO, MANDAG 25. NOVEMBER KL. 11 - 16

18.11.2019

Nasjonal ramme for vindkraft er skrotet. Hva skjer nå? Vi ønsker velkommen til en interessant og muligens stormfull dag mandag 25. november på Litteraturhuset i Oslo. Her setter vi et kritisk søkelys på norsk vindkraftutbygging etter at Regjeringen nylig skrotet NVEs forslag til nasjonal ramme. Utbyggerpresset øker. Hva kan norske kommuner og deres innbyggere vente seg? Hva kan konsekvensene bli? Og hva vil våre myndigheter gjøre?

VindkraftmøteRakkestad-25

Vindkraft og helseskadelig støy - STED: RAKKESTAD KULTURHUS 25. SEPT. 2019 KL. 1830 - 2100

11.09.2019

Store vindturbiner avgir infralyd. Dette er lavfrekvent lyd med en frekvens under 20 Hz (Hertz). Kraftig infralyd kan forårsake helseskader. Vi har vært så heldige å få Ph.d. Mariana Alves-Pereira, en av verdens ledende forskere på infralyd, til å komme til Rakkestad i Østfold for å holde et foredrag om infralyd og helseplager, med fokus på infralyd fra store vindturbiner. Møtet er åpent for alle.