Foto: Statsbygg

Forurensing

Forurensing handler ikke bare om giftig eksosforurensning i storbyer eller oljeutslipp fra grunnstøtte tankbåter. Også innen landbruk, transport, industri, bygg - stort sett over alt kan vi finne miljøgifter og stoffer som forurenser dersom de blir sluppet ut i naturen. Og det gjør de - altfor ofte.

Forurensing skjer både i vann, i jordsmonn, i luft og i vegetasjon, og har ofte katastrofale følger for natur og plante- og dyrearter. Miljøgiftene kommer fra et utall kilder, og hvor farlige de er varierer sterkt.

Mange av miljøgiftene kommer som følge av våre dagligliv.  Industrien, vedfyring og veitrafikk er viktige kilder til utslipp av flere tungmetaller og organiske miljøgifter. Vedfyring og veitrafikk fører også til overskridelser av nasjonale mål for svevestøvforurensning i Oslo og andre storbyer.

Kjemiske tikkende bomber
Ikke alle kjemikalier og stoffer er like skadelige. Enkelte er harmløse. Det er imidlertid et stort antall kjemikalier og stoffer som kan forårsake alvorlige skader både på naturen og på menneskene som bor der. Disse stoffene er fullt lovlig å lage og bruke, men ikke lov å dumpe i naturen eller behandle som vanlig avfall.

Det er imidlertid ingen garanti for at det ikke skjer ulykker.

Vi har alle sett TV-bildene av svarte strendene og de tilgrisede sjøfuglene som bokstavelig talt drukner i olje. Det er blant de tydelige forurensingsulykkene. Mindre synlige er tungmetallene som siver ut i lakseelver fra nedlagte gruveanlegg, og kvikksølvholdig avfall fra industrien som går ut i sjøen og ender opp i fisken vi fisker.

Det er nemlig ikke bare ulykker som forårsaker miljøgifter i naturen.

Lovlig forurensing
Det er faktisk lov å slippe ut kjemikalier i naturen  - så lenge man holder seg innenfor rammene av lov om forurensninger og om avfall.

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) forvalter og fører tilsyn med forurensingsloven, produktkontrolloven og forskjellige forskrifter om avfall og forurensing her i landet. De bestemmer også hvem som skal få slippe ut hva, og gir tillatelser, stiller krav og setter grenser for utslipp, og fører tilsyn med at kravene overholdes.

Giftige minner fra fortiden
En annen årsak til forurensing og miljøgifter i naturen er at kjemikaliebruken var mindre regulert før, blant annet på grunn av at man tidligere ikke visste like mye som man vet nå om konsekvensene av de stoffene man brukte.

Nå mange år senere begynner følgene av kjemikaliebruken å vise seg, og skadene er ofte svært omfattende og av og til også irreversible, lenge etter at kjemikaliene var i bruk.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.11.2010

Redd fjordene baby
Mobiliserte mot utslipp av gruveavfall i Førdefjorden:

Faklene ble revet bort

06.02.2015

Over 500 møtte opp til fakkeltoget for å markere sin motstand mot Nordic Minings planer om å dumpe millioner av tonn med gruveavfall i Førdefjorden.

Naturvernforbundet__underskrifter_Førdefjorden_Sundtfot-4

Internasjonalt engasjement for Førdefjorden

23.01.2015

I dag mottok Tine Sundtoft en bekymringsmelding fra det internasjonale samfunnet på vegne av de norske fjordene. 33 organisasjoner og nettverk med til sammen mange millioner medlemmer står bak et internasjonalt opprop til de to norske ministrene som snart skal avgjøre skjebnen til de nasjonale laksefjordene Førdefjorden og Repparfjord. De frykter for livet i fjordene dersom Tine Sundtoft og Jan Tore Sanner gir tillatelse til å dumpe mange millioner tonn giftig gruveavfall i fjordene.

09-reppar4

Fjordplanar i strid med norsk og europeisk lov

06.01.2015

I dag blir avfall frå gruveindustrien dumpa i sjødeponi i seks norske fjordar, og to nye sjødeponi er under planlegging. Gruveavfallet utryddar dyr og plantar på botnen av fjordane, er skadeleg for fisk og spreiar giftige stoff i fjordane. Gjennom vassforskrifta har myndigheitene forplikta seg til å oppnå god miljøtilstand i alle fjordar innan 2021. Likevel inneheld ingen av forvaltningsplanane som no er på høring tiltak for å forbetre vasskvaliteten i deponifjordane.

Førdefjorden
Miljødirektoratet:

– Nei til dumping i Førdefjorden

04.11.2014

Den planlagde dumpinga av 300 millionar tonn gruveavfall i Førdefjorden vil utgjere ein alvorleg trussel mot fisken. Derfor går Miljødirektoratet i dag imot Nordic Minings planar. - Dette er ein gladnyheit! Vi forventar at Regjeringa følgjer ekspertanes råd, seier Lars Haltbrekken, leiar i Naturvernforbundet.

Latvian jump
Ny rapport

Genmodifisert mat på vikende front

30.04.2014

Antallet land som dyrker genmodifiserte planter er på nedtur, og GMO-mat innebærer store utfordringer, viser en ny rapport fra Friends of the earth, som lanseres i dag.

Kommunalministeren går inn for gruvedrift i Finnmark:

Regjeringen vil bruke nasjonal laksefjord som søppelfylling

20.03.2014

Kommunalminister Jan Tore Sanner gikk i dag inn for å dumpe 30 millioner tonn gruveavfall i Repparfjord i Finnmark. – Klima- og miljøminister Tine Sundtoft må stoppe denne galskapen, hvis ikke vil det få store konsekvenser for livet i denne fjorden som er viktig for villaks og annen fisk, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.