Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goders om mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Det avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og internasjonalt. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.04.2014

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Ulv 4
Regjeringen vil endre naturmangfoldloven

Gjør hastegrep for å skyte ulv

22.02.2017

I dag la Regjeringen ut forslag om endringer i naturmangfoldloven slik at det blir mulig å skyte ulv som ikke har gjort skade på beitedyr. Lovendringen er sendt ut med tre virkedagers høringsfrist.

Reinen kommer ned til Repparfjorden
Fra Alta til Repparfjorden

Gratulerer med dagen!

06.02.2017

I flere tiår, fra Alta-aksjonene til dagens kamper mot gruveindustri, mineralutvinning og naturødeleggende vindkraft, har naturvernere og samer kjempet sammen for naturen. Gratulerer med samefolkets dag!

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

17.01.2017

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.

Miljøets seiere i 2016

04.01.2017

I 2016 har Naturvernforbundet vunnet flere viktige seiere for natur og miljø. Eksemplene er mange på at vårt arbeid redder natur, kutter forurensning og bedrer klimasituasjonen.

Ulv foto kjekol

– Full seier for ulven!

20.12.2016

– Dette er full seier for Norges mest truede rovdyr. Dette er årets julegave til alle som er glad i norsk natur, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Eventyrlig elv reddet

13.12.2016

Hvis du noen gang har vært i Rullestadjuvet, glemmer du det aldri. Nå er det reddet fra kraftutbygging, etter iherdig innsats fra Naturvernforbundet og Turistforeningen.