• Nei til produkter med mikroplast

Du vil ikke forsøple havet uten å vite det? Mikroplast skader sjødyr og forurenser havene våre.

strand med store mengder plastsøppel

Når vi går inn i evigheten, lever mikroplasten fra skrubbekremen vår videre. Plast brytes ned til ørsmå partikler, men de ørsmå partiklene kan bruke hundrevis av år på å forsvinne.Havene våre er allerede utsatt for enorm plastforsøpling. Vi kan bidra til å redusere ødeleggelsen av våre viktigste økosystemer - og matfat.

Mikroplast - små kuler, store problemer

Ørsmå partikler av plast har blitt tilsatt i tusenvis av skrubbekremer og tannpastaer over hele verden, også i Norge. Renseanlegg er ikke laget for å filtrere ut disse ørsmå partiklene, så de ender opp i havet. Der trekker de til seg miljøgifter, blir fortært av livet i havet, går inn i næringskjeden og ender opp på toppen: hos oss mennesker.

President Obama signerte ved årsskiftet 2016 et forbud mot mikroplast i kroppspleieprodukter: «the Microbead-Free Waters Act of 2015«. Det vil i USA forby mikroplast i «rinse-off» produkter fra 2017 og er en stor seier. Miljøbevegelse og havforskere har ropt varsko og skapt et massivt press for utfasing av slik unødvendig tilsetning av små plastkuler i ansiktsvask, tannkrem og barberskum. Også i Norge kan mikroplast være på vei ut av markedet, med din hjelp.

Les mer her Mikroplast i kosmetikk, bye-bye!

Hva kan jeg gjøre?

ImageLast ned mikroplast-appen (Beat The Microbead) og hjelp oss å oppdatere applikasjonen

App Store, Google Play eller Windows Phone Store.

Hvis dere ikke får treff på en skrubbekrem eller tannkrem dere har skannet, meld fra til oss via appen. Naturvernforbundet holder den norske databasen oppdatert med deres hjelp.

Hvis produktet har polyetylen, polypropylen, polyetylen -tereftalat, polymetylmetakrylat eller nylon på ingredienslisten, inneholder produktet mikroplast.

ImageSi ifra!

Har du funnet produkter med mikroplast? Eller vil du anbefale produkter uten mikroplast? Ta bilde av det og legg det ut på twitter, facebook, Instagram under emneknaggen #mikroplast, for å tipse vennene dine.

ImageSkriv under oppropet mot mikroplast

Vi ønsker et nasjonalt forbud mot produksjon og salg av produkter som inneholder mikroplast!

ImageBli medlem i Naturvernforbundet

Vi i Naturvernforbundet vil at produsenter slutter med mikroplast i sine produkter. Blir du medlem hos oss, støtter du det viktige arbeidet!

ImageFølg facebooksida «Forby mikroplast»

Den holder deg oppdatert om siste nytt på mikroplast-fronten

ImageLag din egen skrubbekrem

-av sukker og olje, kaffe og youghurt eller havremel og avokado.

Les mer: Mikroplast - hva er problemet

Kan enkelt erstattes

Plast i pleieprodukter kan enkelt erstattes med biologisk nedbrytbare alternativer, som malt nøtteskall og saltkrystaller. Noen miljøansvarlige produsenter har faset ut mikroplast, men det er fortsatt en lang vei å gå før mikroplast er borte fra alle kosmetikk- og pleieprodukter på markedet.

Absorberer miljøgifter

Mikroplastens overflate tar opp miljøgifter som PCB og DDT fra havet. Sjødyr er ikke i stand til å skille mellom mat og mikroplast og spiser derfor ukritisk mikroplast som føde. Forskere tror at over tid kan miljøgifter akkumuleres i næringskjeden og overføres fra art til art, og i siste instans til oss mennesker.

Mikroplast på hud og i munn

I skrubber (peeling) og tannkremer er det vanlig å finne mikroplast, men også i rynkekremer, badeskum, pudder, maskara, solkrem, hårstyling, barberskum, m.m.. Mikroplasten som brukes i kosmetikk- og pleieprodukter er i hovedsak laget av polyetylen (PE), men kan også være laget av polypropylen ( PP), polyetylen -tereftalat (PET), polymetylmetakrylat (PMMA) og nylon. Vanligvis er mikroplast definert som plastpartikler som er mindre enn 5 mm. Den type plastpartikler man finner i pleie- og hygieneprodukter er nesten alltid mindre enn 1 mm.

Skrubbekremer, sentral kilde til plastforurensing

Kildene til mikroplast er mange. Plastsøppel i havet brytes med tiden ned til mikroplastpartikler. Det er umulig å finne opprinnelsen til mikroplast når den har nådd havet, men det er grunn til å tro at kosmetikk- og pleieprodukter utgjør en stor del av plastforurensingen.

Globalt miljøproblem

Mikroplast i havet er anerkjent som et alvorlig globalt miljøproblem. Ettersom forskere, politikere og forbrukere begynner å stille spørsmål ved konsekvensene for det marine biologiske mangfoldet og for menneskers helse, forsker stadig flere på effektene av mikroplast.

Image Image Image

Mikroplast - hva er problemet?

Ørsmå partikler av plast har blitt tilsatt i tusenvis av skrubbekremer og tannpastaer som finnes i butikker på baderom over hele verden, også i Norge. Renseanlegg er ikke laget for å filtrere ut disse ørsmå partiklene, så de ender opp i havet. Der trekker de til seg miljøgifter, blir fortært av livet i havet, går inn i næringskjeden og ender opp på toppen: hos oss mennesker.

Jakten på mikroplast-partiklene

Skjønnhet kommer innenfra, heter det. Hva har så skjønnhetspleieprodukter inni seg? Sammen med 10.klassing Jonathan fra Kragerø skole har vi gjort de første mikroplast- eksperimentene i Naturvernforbundets kystlaboratorium. Undersøkelser internasjonalt viser nemlig at enkelte kosmetikkprodukt kan inneholde flere hundre tusen små plastkorn. Kan det virkelig være nødvendig?