Aktive veteraner hedret

Honoria Bjerknes Hamre og Vigdis Siri er begge veteraner i kampen for naturen og miljøet. I dag ble de utnevnt til æresmedlemmer i Naturvernforbundet.

Siden 1925 har 13 personer blitt utnevnt til æresmedlemmer i Naturvernforbundet. Med utnevnelsen av Honoria Bjerknes Hamre og Vigdis Siri i dag, ble antall kvinnelige æresmedlemmer tredoblet.

Honoria Bjerknes Hamre

Honoria Bjerknes Hamre (f.1932) satt i styret i Vestlandske Naturvernforening i 10 år fra 1969, var vara og medlem i landsstyret 1978 – 83 og forbundets leder fra 1983 til 1987. Hun har fortsatt med naturvernarbeid, og engasjerte seg senest i arbeidet med  Hardangeraksjonen for å forhindre kraftlinjene gjennom Hardanger.

Bjerknes Hamre har utgitt en rekke publikasjoner, bl a naturhåndboken ”Fjellet; flora fauna, geologi” fra 2006 og høsten 2011 kom ”Små barskinger i høyfjellet» om hvordan fjellblomstene er tilpasset for å overleve høyfjellsklimaet.Hun er også medlem i Naturvernforbundets fjellrevutvalg.

Vigdis Siri

Vigdis Siri (f. 1954) har vært aktiv i miljøbevegelsen siden kampen om Alta-Kautokeinovassdraget i 1979-81. Hun er aktiv i Naturvernforbundet som landsstyrerepresentant fra Finnmark, og har vært med i styret for fylkeslaget, også som nestleder. Siri har vært en uredd og klok deltager i diskusjoner om rovdyr og reindrift og har bidratt til økt forståelse for disse og andre viktige problemstillinger internt i Naturvernforbundet.

Siri har vært en drivkraft for å utvikle miljøsamarbeid på tvers av landegrensene i nord, og vært en viktig premissleverandør for at Naturvernforbundet har god dialog med og møter økt oppslutning i de samiske miljøene. Hun var aktiv i arbeidet med å etablere Varangerhalvøya nasjonalpark, ved åpningen hadde Siri regien på åpningsarrangementet på Ceavccageađgi/Mortensnes. I dag er hun aktiv i Tana/Varangerhalvøya lokallag, og også hun sittter i Fjellrevutvalget.

Inspirerende innsats

Bjerknes Hamre og Siri ble utnevnt til æresmedlem til stor jubel på landsmøtet til Naturvernforbundet i Trondheim i dag. Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, mener de to kvinnene er til inspirasjon for Naturvernforbundet.

– Våre nye æresmedlemmer har stått på for miljøet i en årrekke, og gjor en uvurdelig innsats. Det er slike miljøhelter som inspirerer våre medlemmer til å kjempe for naturen og miljøet over hele Norge, smilte Haltbrekken.