Naturvernforbundets turtips

Finn ro og glede i naturen! Det er mange muligheter til å nyte de fine dagene i skogen, ved vannet eller langs elvene. Her er våre turtips i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger.

TRONDHEIM

Nidelva

Langs Nidelva kan man oppleve mye dyreliv, særlig på sommerkveldene.

Du kan for eksempel starte ved Sluppenbrua, og følge elven mot byen. Det er omtrent 3 kilometer. Her finnes mange fugler, oter, og kanskje bever. Når man kommer til Ila kirke kan man se flaggermus.

Google maps Sluppen bru
UT.no Leirfossen til sentrum langs Nidelva

Nidelva
Nidelva i Trondheim

Theisendammen/Bymarka

Theisendammen er et lite tjern i Bymarka som passer utmerket for en hyggelig familiedag. Her er det også en fin badeplass, og det er omtrent 2 kilometer å gå en rolig tur rundt vannet. Det ligger rett bak Byåsen Butikksenter. Hvis man har lyst på en lengre skogstur er det mange stier videre innover i Bymarka, for eksempel til Kobberdammen og Baklidammen.

Google maps Theisendammen

Baklidammen i Bymarka

Estenstadsmarka

Estenstadsmarka er et kjempefint skogsområde som har mange fine turer for barn og voksne, og ligger nært sentrum. Det er fint å gå til Estenstaddammen for å bade, eller Estenstadhytta hvor det er åpent i helgene.

Ta buss fra sentrum til Estenstadvegen, og følg Estenstadvegen innover mot dammen og hytta. Det er mange stier i området, for eksempel til Styggdalen eller Lomtjønna. Her er det bare å utforske.

Google maps Estenstaddammen

Estenstadsmarka. Bilde: Markus Tacker

Husk søpla…

Det er viktig å kose seg når man er ute på tur, men det er også viktig å ta med all søppel tilbake når turen er over. Plast hører ikke hjemme i naturen. Ta alltid med en ekstra pose for å ta med søppel hjem. Ser du mer plast ute, ta gjerne med det også.

BERGEN

Helleneset og Hellen festning

Helleneset er et supert sted å tilbringe en dag. Her er det badestrand, svaberg og til tider utendørs badebasseng. Det er også en klatrevegg. Ikke så langt derfra er det mulig å gå tur opp til Hellenfestning, hvor det er fint å klatre for barn. Det er grusvei/asfalt vei hele veien opp. Derfra kan man gå videre på fine stier i området, for eksempel til Ørneberget, Sølvberget og Garpetjernet og til bussen ved NHH.

Google maps Helleneset
UT.no tur fra Helleneset til Garpetjernet

Lyderhorn

Lyderhorn er av Bergens syv fjell. På toppen er det fantastisk utsikt over byen og området rundt. Det er en tur med litt stigning, men enkelt nok til at også barn kan komme seg til toppen. Det er omtrent 3 km én vei (6 km totalt).

Start for eksempel fra snuplassen/parkeringsplassen på Skålevik, og følg den steinlagte stien som er merket med skilt. I første kryss tar du til høyre, og følg stien videre mot toppen av Lyderhorn.

UT.no Skålevik-Lyderhorn

Utsikt fra Lyderhorn. Bilde: Svein Magne Tunli
Flott utsikt!

Løvstien og Løvstakken

For en hyggelig familiedag er Løvstien midt i blinken. Stien begynner ved Melkeplassen. Fra Bybanestoppet på Danmarksplass er det skiltet til Løvstien i Løvstakkveien. Stien er omtrent 7 km lang, omtrent to timers rolig gange, og man kan ha med barnevogn.

For de minste barna er det kanskje lurt å begynne i den andre enden av stien ved Langegården, hvor barna kan se på hest, gris, høns og sau. Det er dessuten flere stier opp til Løvstien og Løvstakken hvis man vil gå lenger.

Se mer informasjon om Langegården på Facebook-siden deres.

Google maps Løvstien
UT.no Løvstien

Løvstien
Lett fremkommelig grusvei.

Skomakerdiket

Skomakerdiket er et fint turmål for hele familien. Det er flott utsikt over byen og Svartediket på veien opp, og rasteplass med tak når man kommer fram. Det er omtrent 2 kilometer hver vei, og lett å gå for barn og voksne.

Ta buss til Starefossveien og gå østover til Knattenveien. Følg den svingete veien oppover. Når du kommer opp gå til høyre og rett inn i skogen, til du kommer til grusstien til Skomakerdiket. Gå rundt vannet på høyresiden, til du finner rasteplassen, som er et fint sted å grille.

Google maps Skomakerdiket

UT.no tur til Skomakerdiket

Utsikt til Svartediket. Bilde: Aqwis (Wikimedia Commons)

STAVANGER

Mosvatnet

En tur rundt Mosvatnet er en klassisk Stavanger-tur, og må oppleves! Her er det registrert godt over hundre ulike fuglearter, inkludert toppand, knoppsvane, rødvingetrost og rødstrupe for å nevne noen. I den vakre bøkeskogen er det mange sangfugler som synger om våren og sommeren.

Hele runden er drøyt 3 kilometer, og vannet ligger i gangavstand fra Stavanger sentrum.

Google maps Mosvatnet

Mosvatnet. Bilde: Peter Van den Bossche

Hundvåg og Lundsneset

Langs strandkanten på Hundvåg og Lundsneset kan du oppleve sjøfugl og kulturminner. Hvis du er heldig får du kanskje se gråhegre eller rådyr. Det er mange fine badeplasser, og fin utsikt over sjøen.

Ta buss til Selhundveien, og følg Selhundveien ut mot kysten. Du kan følge sti og vei så langt du ønsker, og for eksempel ta bussen tilbake fra Lundsvågen. Det er en tur på omtrent en time.

Google maps Lundsneset

UT.no Lundsnesturen

Hundvåg. Bilde: L. C. Nøttaasen

Gausel

Like ved Gausel togstasjon finner du Gausel naturreservat, et område som er beskyttet for å bevare den fine edelløvskogen med mange sangfugler, og gravrøyser fra jernalderen.

Det er ikke så mange stier her, men det er en spennende naturopplevelse for de som er interessert i fugler og planter. Herfra kan man gå rundt reservatet og følge boligveiene til Gausel Fritidsgård, hvor barna kan hilse på dyrene. Så kan man gå rundt Skoleskogen og tilbake til togstasjonen.

Google maps Gausel naturreservat

UT.no Gauselturen

Skog med stort plante- og dyreliv.

OSLO

Bygdøy: Dronningberget / Hengsåsen

Bygdøy er kjent for Folkemuseet og badeplassen på Huk, men på Bygdøy finner man også to fine naturreservater – områder som er beskyttet for å ta vare på naturen. Dronningberget har mange sjeldne planter og sopparter, og i Hengsåsen finner du en vakker gammel skog. Her passer det med en hyggelig gåtur, eller man kan utforske naturen i reservatene med barna.

Ta 30-bussen til Karenslyst allé, og gå mot Bygdøy langs Dronning Blancas vei. Der hvor Wedels vei tar av mot venstre, går du opp til høyre, inn i skogen langs en grusvei. Følg stier og veier rundt i reservatet, for eksempel til høyre opp til Seterhytta.

Gå deretter ut på andre siden, og følg Bygdøyveien nord og så rundt til venstre inn på Hengsengveien. Fra Hengsengveien går det etter hvert en sti/grusvei opp til høyre, inn i Hengsåsen Naturreservat. Følg stien sørover, og fortsett gjerne videre til Paradisbukta og Huk, hvor 30-bussen går tilbake til byen. Hele turen er omtrent 5 kilometer.

Dronningberget Google maps

Ekebergskråningen

Ekebergparken er en populær, sentrumsnær park med vakker skog, flott utsikt og kunst. I tilknytning til parken finner vi også Ekebergskråningen Naturreservat. Her finnes det flere sjeldne plantearter. Oppe på Ekebergsletta ligger EKT Husdyrpark og Rideskole, hvor barna kan hilse på dyrene, som går fritt rundt på gården. Det koster 60 kr å komme inn, og det er gratis for barn under 2 år.

På Ekebergsletta er det også mange fine lekeplasser og fotballbaner.

En fin tur kan være å gå via naturreservatet og så gjennom Ekebergparken. Ta trikken eller buss til Sportsplassen. Kryss veien og gå ned ved Kongsveien barnehage, og følg turvei/sti mot høyre, i retning mot Oslo sentrum. Det er flere veier og stier langsmed reservatet, følg en av disse til du kommer til Sjømannskolen, hvor det er helleristninger på østsiden av skolen. Derfra kan man fortsette over Kongsveien til Ekebergparken, for eksempel forbi Ekebergrestauranten til Kjærlighetsstien og ned til Gamlebyen. Det er omtrent 3 kilometer.

Google maps – Ekebergskråningen Naturreservat

Kunst i Ekebergparken. Bilde: Chad K (Flickr)

Stovner

Stovner er et supert utgangspunkt for en dag ute i naturen!

Stovnertårnet er et unikt utkikkstårn, med spesiell arkitektur og fin utsikt. Det anbefales å ta en tur opp i tårnet. Se mer informasjon på stovnertarnet.no.

Tårnet et fint utgangspunkt for turer i skogen øst for Stovner. Gå mot øst fra tårnet, og finn den brede turveien som fører inn i skogen. Det er godt skiltet i området, så her er det bare å utforske.

En populær tur er Oldtidsveien/Pilegrimsleden, som er en gammel «hovedvei» fra Oslo til Trondheim. Den går gjennom skogen, og er nok mer en sti enn en vei. På Stovnertårnet sine hjemmesider står det mer om Oldtidsveien.

Langs stien er det gamle kulturminner, inkludert noen gamle klokker man brukte til å ringe med for å varsle at det kom hest i de trangeste bakkene. Omtrent 500 meter fra Stovnertårnet begynner den best bevarte strekningen over Gjelleråsen. Du går inn en bred turvei bak blokkene i Stovnerlia og tar etter snaut 100 meter til venstre, for så å følge turveien nordover ca. 200 meter. Der tar Oldtidsveien av til høyre. Det er skiltet. Man kan for eksempel gå til Lahaugmoen og så gå Trondheimske Kongevei tilbake til Stovner, eller gå ned til Skillebekk/Vestli, eller fortsette til Hellerud og ta bussen tilbake mot Oslo.

En mulighet er å gå «Lysløypa» nordover, hvor det går skispor med lys om vinteren. Etter omtrent en halvtimes rolig gange (drøye 2 km) kommer man til Tokerudtjern, som er et lite vann og en myr, med mange spesielle planter. Tjernet er inngjerdet for å verne dyrene og plantene, men over gjerdet kan du se de rødlistede bregneartene vasstelg og myrtelg. Fra Tokerudtjern er det kort vei til Vestli T-bane, eller bussholdeplassen Tokerudbekken.

Det er mange andre ting å finne på rundt Stovner – for eksempel gapahukene Kjerringfred og Gubbero. En gapahuk er et lite åpent hus, ofte med en bålplass foran. Her kan man spise og nyte utsikten over hele dalen. Åpent bål er forbudt i perioden 15. april til 15. september. Gapahukene finner du i skogen øst for Stovner (søk på gapahuken Gubbero eller gapahuken Kjerringfred på Google).

I nærområdet finnes også kafeen Liastua, og Stovner Ridesenter Øvre Fossum Gård, som er en åpen gård.

Google maps Stovnertårnet

"Lysløypa" i skogen ved Stovner

Røverkollen/Lillomarka

Røverkollen er et naturreservat med et utkikkstårn, fin gammel skog og gravrøyser fra bronsealderen. Det vokser orkideer på Røverkollen. Du har kanskje sett orkideer i blomsterbutikken, men de vokser også vilt i Norge. De norske orkideene er små, men veldig vakre.

I juni 2019 ble reservatet utvidet, og naturvernere kunne juble over at hele området nå er beskyttet mot hogst, etter en lang kamp for vern.

Ta t-banen til Romsås og bussen til Røverkollen (eller gå fra Romsås, 1,5 km). På oversiden av Sverre Iversens vei (omtrent 300 m forbi kirken) går det en grusvei opp mot Røverkollen. Det er også mange stier i området, og mange fine rasteplasser, så her er det bare å utforske. Så lenge du går oppover er du på vei mot toppen. Etter hvert kommer du til Romsåstårnet og utkikkstårnet på Røverkollen, hvor det er fantastisk utsikt.

For de eventyrlystne er det gøy å ta snarveien ned til Steinbruvann. Det er mange stier nedover, men de går litt på kryss og tvers, og det er vel så morsomt å finne sin egen vei gjennom skogen. Kanskje finner dere den flotte orkideen flekkmarihånd, som holder til her? Holder du mot vest (til høyre når du står ved og ser ned mot Romsås) vil du etter hvert komme til vannet, hvor det er supert å avslutte turen med et bad. Herfra kan dere gå til Grorud T-banestasjon (ca. 20 minutter unna).

Fra Røverkollen og Steinbruvann går det mange stier og veier videre innover i Lillomarka, som også er et naturreservat. Det går for eksempel an å gå videre til Lilloseter og over til Maridalen eller Langsetløkka.

Google maps Røverkollen utkikkstårn

Flekkmarihånd i skråningen mellom Røverkollen og Steinbruvann
Visste du at det vokser ville orkideer i Norge?

Steinbruvann

Steinbruvann er et kjempefint badevann for hele familien. Her er det steiner, gress, badebrygge og skog. Det er et perfekt sted å kose seg en ettermiddag. Det er også to godkjente bålplasser på vestsiden av vannet, hvor du kan ha åpent bål selv når det er generelt bålforbud (15. april til 15. september).

Mellom parkeringsplassen og vannet er det en liten dam. Det er mange fine turveier og stier i området, for eksempel kan man ta turen innom Røverkollen (se over) eller Lilloseter.

Det er omtrent 20 minutter å gå til Steinbuvann fra Grorud T-banestasjon.

Steinbruvann

Øyungen

Øyungen er et nydelig turmål i seg selv, eller et utgangspunkt for en lengre tur. Buss 51 (Maridalsbussen) går til Skar, og herfra kan du følge grusveien som går fra parkeringsplassen. Veien følger Skarselva, hvor det er et rikt plante- og dyreliv. Kanskje får du se fossekallen, Norges nasjonalfugl? Det går grusvei hele veien inn, så her kan man også ha med barnevogn eller sykle.

Når man kommer til Øyungen finnes det godkjente bålplasser på den lille odden til venstre for demningen, og i kroken til høyre for demningen. Godkjente bålplasser er steder hvor du kan ha åpent bål selv når det er bålforbud (15. april til 15. september), se mer informasjon og kart til bålplassen her. På veien hjem kan man gå grusveien på andre siden av elva tilbake.

Det går også mange stier videre inn i marka. Her er det godt skiltet, og mange muligheter. For eksempel kan man gå til kafeen på Bjørnholt, eller til den spennende hengebrua ved Bjørnsjøhelvete (omtrent 7 km fra Skar, eller med sykkel fra Hammeren).

UT.no tur til Bjørnsjøhelvete

Øyungen. Bilde: Kimsaka (Wikimedia Commons)

Nøklevann

Nøklevann er et flott utgangspunkt for en tur i skogen en super badeplass på sommeren. Ta T-banen til Bogerud eller Bøler, omtrent halvannen kilometer unna Nøklevann. Rustadsaga ligger ved sørsiden av Nøklevan, og er et fint sted å stoppe for en vaffel eller kaffe.

Skal du på tur, har du hele Østmarka for dine føtter, og man kan gå kort eller langt. Du kan for eksempel starte ved Nøklevann, gå til høyre for vannet (når du kommer fra Bogerud eller Bøler), og så følge Trolldalen sørover (følg skilt til Østmarkskapellet). Så kan du gå rundt Skullerudåsen tilbake til Skullerudstua, hvor det er en koselig kafé. Den turen er omtrent 6 km lang.

Ved Rustadsaga ligger også Nøklevann Ro- og Padleklubb, som er fantastisk for friluftsinteresserte i Oslo. Der kan man låne kano, kajakk, robåt eller SUP-padlebrett. Et tips er å ta med telt og sovepose i kanoen, og padle til man finner en fin teltplass.

Google maps Nøklevann (Bråten badeplass)

Nøklevann. Bilde: Kjetil Ree

Mærradalen

Mærradalen er en dal på vestkanten i Oslo, hvor det er en kjempefin gammel skog og en nydelig bekk. Det er et supert sted for en liten søndagstur i fin natur.

Ta T-banen til Hovseter og følg Stasjonsveien mot vest ned til Mærradalen (ca 300 m). Følg grusveien mot venstre. Stien/grusveien følger bekken i omtrent 2,5 km (ca. 30 min gange), med mange muligheter for å se sjeldne blomster og et rikt fugleliv. Følg bekken helt til du kommer til Radiumhospitalet/Ring 3, hvor 23-bussen går tilbake mot Smestad (T-bane).

I nærheten ligger også Lysakerelva, hvor det er en kjempefin turvei. Lysakerelva og Mærradalen kan eventuelt kombineres til en lengre tur, for eksempel å gå fra Jar til Røa langs Lysakerelva og deretter fra Røa ned Mærradalen til Ullern/Radiumhospitalet. Da har du en hel dag i bynær natur!

Google maps Mærradalen

På sommeren kan man oppleve blomsterengas mangfold.

Svartdalen

Svartdalen er en liten bortgjemt perle på Oslos østkant, perfekt for en kort hyggelig gåtur langs Alnaelva. Turen går gjennom nydelig gammel skog og over hengebroer. Etter 20 minutters gange ender du opp i en park med en gresslette og rasteplass.

Ta T-banen til Brynseng og gå mot sør (til høyre når du går av T-banen) rundt den store bygningen (Statens Vegvesen). Der finner du turveien vestover langs Svartdalen. Følg stien langs elva, helt til du kommer til Svartdalsparken.

For å komme seg hjem kan man ta bussen fra Kværner/Kværnerbyen eller Vålerenga/Galgeberg, eller gå via Galgeberg/Grønland til sentrum (ca 30 minutter).

Det går også an å begynne turen lenger oppe, ved Alnabru (Haugerud T-bane), og følge turveien langs Alnaelva derfra.

Google maps Svartdalsparken

Svartdalen. Bilde: Vegar Nilsen

Ljanselva

Ljanselva går fra Lutvann i nordøst til Fiskevollbukta i Oslofjorden i sørvest, og man kan følge elva langs turvei/sti gjennom flotte skogsområder.

Hele turen fra Lutvann via Skullerud til Fiskevollbukta/Hvervenbukta tar omtrent fire timer, men det er lett å bare gå deler av turen. For eksempel kan du ta bussen til Ingiers vei eller toget til Hauketo og gå nedover, det tar en drøy halvtime. Det er godt skiltet.

Ved Fiskevollbukta og Hvervenbukta er det supre badeplasser, det er det også ved Lutvann og Nøklevann. Fra Fiskevollen/Hvervenbukta går det buss tilbake til Oslo.

Google maps Ingiers vei bussholdeplass

Google maps Hvervenbukta

Hvervenbukta. Bilde: Kjetil Ree

Turistforeningen har også enkle og gode turtips og beskrivelser på UT.no, hvor du kan bruke kartet for å finne turer i ditt nærområde.

Naturvernforbundet ønsker deg god tur!