Alle ville fremstå som grønne

Alle politikerne ville gjerne fremstå som grønne under debatten på Naturvernforbundets miljøtorg på Hamar. Men Erik Solheim (SV) føler at alle innspill fra Stortinget handler om hvordan politikken kan bli mindre grønn.

landsmøte Naturvernforbundet Trine Skei Grande, Trygve Slagsvold Vedum

Bilder fra landsmøtet og debatten

– En del velgere vurderer parti på bakgrunn av miljø alene. En del velgere spør meg om de bør stemme på SV eller Venstre, sa Ap-politiker Thomas Breen under debatten på Østre Torg på Hamar lørdag ettermiddag.

Breen er ikke fremmed for å anbefale velgerne andre partier enn sitt eget. Hans oppfordring til de som vil ta et helgrønt valg i september, var å stemme på SV.

– Det er bedre å stemme på SV som får gjennomslag for en del miljøsaker gjennom samarbeid, enn på et Venstre som stadig står i spagat, sa han.

SVs Erik Solheim og Venstres Trine Skei Grande var da også de som høstet mest applaus for sine innspill i miljødebatten, som omhandlet både naturvern, oljeboring, fornybar energi og rushtidsavgift.

Erik Solheim ønsket seg mer fokus på miljøtiltak i Stortinget.

– Med Krf som hederlig unntak handler alle spørsmål jeg får fra Stortinget om hvordan vi kan gjøre mindre for klima og miljø, sa han under debatten.

Det utspillet likte Venstre-leder Trine Skei Grande dårlig.

– Regjeringen oppfører seg på en måte som gjør at Ketil Solvik Olsen fremstår som en grønn politiker, repliserte hun.

300 tilskuere

Delegatene på Naturvernforbundets landsmøte fikk noen timers avbrekk fra landsmøtesalen onsdag ettermiddag. Med matpakker i hendene fant mange veien til Østre Torg, der Naturvernforbundet og Natur og Ungdom inviterte til miljøvalg-torg. Forbipasserende ble også invitert inn på torget, der de lokale valgbodene hadde rigget seg til for anledningen. Nærmere 300 personer fylte torget under arrangementet.

Arrangementet ble sparket i gang av det Oslo-baserte bandet Honeytraps. Deretter holdt leder Ola Skaalvik Elvevold i Natur og Ungdom apell til forsamlingen.

Rushtidsavgift og verneplaner

Deretter entret rikspolitikerne scenen. Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV), leder i Venstre Trine Skei Grande, parlamentarisk leder i Sp Trygve Slagsvold Vedum, og stortingsrepresentantene Gunnar Gundersen (H), Thomas Breen (Ap), Line Henriette Holten Hjemdal (KrF) og Ketil Solvik Olsen (Frp) stilte alle opp for å svare for miljøpolitikken sin.

Lars Haltbrekken ledet debatten, og hadde flere utfordringer til politikerne. Han ønsket blant annet svar på når vi får se at store norske byer tar i bruk rushtidsavgift for alvor.

Frps Ketil Solsvik Olsen var den som talte klarest imot rushtidsavgift.

– Vi mener at forurenser betaler, men det er måte på hvor mange ganger forurenser skal betale, sa han.

Haltbrekken ville også vite hvem som vil åpne for å endre eksisterende verneplaner for å bygge ut vannkraft. Mens Ap, Høyre, Frp og Sp er enige om at verneplanene må vurderes på nytt i lys av dagens teknologi, mener SV, Venstre og Krf at vi kan få nok fornybar strøm med de verneplanene vi har.

– De kraftverkene vi har må bli mer effektive, påpekte Trine Skei Grande.

Haltbrekken hadde fått med seg at Ketil Solvik Olsen fredag skrev på Twitter at miljøbevegelsen ville blitt positivt overrasket over resultatene fra frp olje/energiminister og miljøminister. For mange ville en slik positiv overraskelse vært om Frp gikk inn for vern av Vefsnavassdraget.

– Kan du love oss det? spurte Haltbrekken.

– Jeg kan love at vi skal sørge for at utbyggingen av Vefsna skal være den mest skånsomme dere har sett, sa Solvik Olsen, som hevder at Frp i regjering ville betydd færre klima- og miljøløfter, men at løftene ville blitt holdt.

Ingen garantist mot oljeboring

Sps Trygve Slagsvold Vedum talte i sitt innlegg mot å åpne nye områder for oljeboring. I stedet vil han regulere og utnytte områdene som allerede er åpnet. Men på direkte spørsmål kunne han ikke love at Senterpartiet skal være garantist for at det ikke blir åpnet nye områder utover denne stortingsperioden.

– Jeg mener at det er klokt å ikke åpne for mange områder, og Senterpartiet ønsker ikke å åpne nye områder på lang, lang tid, var hans svar.

Bilder fra landsmøtet og debatten