Ambassadør advarte mot dokumentar om fiskeoppdrett

Dagens Næringsliv avslører i dag at den norske ambassadøren i Irland advarte åtte ambassader og Utenriksdepartementet om premieren på en dokumentar som er kritisk til norsk fiskeoppdrett. – Denne advarselen viser at den norske staten har knyttet seg for tett til oppdrettsgigantene, sier Gunnar Album, fiskerirådgiver i Norges Naturvernforbundet.

– Resultatet er at når disse selskapene kritiseres deltar utenrikstjenesten i forsvaret av dem. Som norsk miljøorganisasjon har vi aldri opplevd at UD har sendt ut noe varsel om et angrep på oss. Det UD gjør er ikke sensur, men de er veldig nær en utidig inngripen i en debatt mellom en gigantindustri og dens kritikere, påpeker Album.

Naturvernforbundet og den kanadiske organisasjonen Pure Salmon Campaign hadde norgespremiere på filmen Farmed Salmon Exposed – The global reach of the Norwegian salmon farming industry i Oslo i forrige uke.  Dokumentaren ble også vist i en rekke andre land blant annet Irland. Pure Salmon har startet en verdensomspennende kampanje mot norske fiskeprodusenter. Filmen er laget av kanadieren Damien Gillis.

Dominerende norske oppdrettsgiganter
Dokumentaren inneholder førstehånds beretninger om miljømessige, samfunnsøkonomiske og kulturelle problemer knyttet til det globale lakseoppdrettet. De norske eierinteressene er svært dominerende både gjennom giganter som Marine Harvest og Cermaq (i sistnevnte er staten hovedaksjonær).

Norges ambassadør i Irland, Øyvind Nordsletten, sier til Dagens Næringsliv at dette er helt nødvendig når en sak har betydning for norske interesser. Les den offentlige og sladdede versjon av ambassadør-mailen her.

– Han definerer automatisk Marine Harvest som norske interesser, noe som ikke ville vært tilfelle hvis det var snakk om et angrep på oss som en norsk miljøorganisasjon for eksempel. Eller for den saks skyld norske lakseelveiere, sier Gunnar Album.

Dokumentaren stiller blant annet spørsmål ved oppdrettsgigantenes miljørulleblad. I mai i år klaget Norges Naturvernforbund og ForUM for utvikling og miljø Cermaq inn for OECDs kontaktpunkt i Norge for brudd på retningslinjene for flernasjonale selskap når det gjelder miljøstandarder, arbeidsmiljø og sikkerhet og forholdet til urfolks rettigheter. Saken ligger fremdeles til behandling.