Ber Barne- og familiedepartementet om å trekke forslag

Departementet foreslår å innføre gebyr for å behandle forbrukertvister, samtidig som de foreslår å innføre en nedre grense for hvilke saker som skal behandles. Forslaget bygger opp under en «bruk og kast»-økonomi som ikke er bærekraftig

forbruker som klager på feil ved kjøpt vareGetty Images

Retten til å klage svekker «bruk og kast»-økonomien

Retten til å klage, når varer og tjenester ikke har de kvaliteter forbrukeren kan forvente, er svært viktig i overgangen fra «bruk-og-kast»-økonomi til en mer sirkulær økonomi. Norge er gjennom EØS-avtalen forpliktet til å ha en tvisteløsning, uansett hva saken gjelder.

Forbrukertilsynet er klageorgan dersom det ikke oppnås enighet når en klage etter kjøp er fremmet. De mekler i saker hvor det er uenighet mellom kjøper og selger. Oppnås det ikke enighet der, går saken videre til en Forbrukerklagenemd.

Naturvernforbundet mener forslaget om endring av forbrukerklageforskriften representerer en betydelig innskrenkning av forbrukernes rettigheter, og vil kunne ha negative konsekvenser for natur, miljø og omstillingen til en sirkulær økonomi.

Naturvernforbundet ber derfor Barne- og familiedepartementet om å trekke forslaget tilbake på følgende grunnlag:

• En svekking av forbrukernes tilgang på tvisteløsning kan være i strid med Norges EØS forpliktelser. Norge har forpliktet seg til å ha en forbrukertvisteløsning for «alle typer saker» og at eventuelt gebyr for forbruker kun kan være «symbolsk». Når gebyr og beløpsgrenser settes for å redusere antallet saker, er de ikke bare symbolske.
  • En nedre grense for krav på 1.500 kroner vil utelukke svært mange typer varer og tjenester. Grensen vil være et initiativ for mindre seriøse aktører til å holde lav pris og kvalitet for å unngå ekstern behandling av klager. En grense på 5.000 kroner for behandling i Forbrukerklagenemda gir selger lite motivasjon for å finne løsning i mekling. Den reelle grensen for å få prøvd sin klage blir 5.000 kroner. Da er det lite igjen av ordningen.
  • De foreslåtte endringene vil kunne virke motstridende til politiske målsetninger om avfallsforebygging og sirkulær økonomi, og har en uheldig symboleffekt.
  • Begrunnelsen for forslaget er at behandlingstiden er for lang. Behandlingstiden skyldes bemanningssituasjonen, ifølge Forbrukertilsynet. Naturvernforbundet undrer seg over at en vanskelig bemanningssituasjon skal løses med å redusere forbrukerrettigheter og bremse overgangen til sirkulær økonomi.
  • Konsekvensene av forslaget virker mangelfullt utredet ut over å redusere antallet saker.

Les hele høringsuttalelsen her.