Gravemaskiner rydder en gammel avfallsfylling på Fornebu

Foto: Statsbygg

Forurensning

Forurensning handler ikke bare om giftig eksosforurensning i storbyer eller oljeutslipp fra grunnstøtte tankbåter. Også innen landbruk, transport, industri, bygg - stort sett over alt kan vi finne miljøgifter og stoffer som forurenser dersom de blir sluppet ut i naturen. Og det gjør de - altfor ofte.

Forurensning skjer både i vann, i jordsmonn, i luft og i vegetasjon, og har ofte katastrofale følger for natur og plante- og dyrearter. Miljøgiftene kommer fra et utall kilder, og hvor farlige de er varierer sterkt.

Mange av miljøgiftene kommer som følge av våre dagligliv.  Industrien, vedfyring og veitrafikk er viktige kilder til utslipp av flere tungmetaller og organiske miljøgifter. Vedfyring og veitrafikk fører også til overskridelser av nasjonale mål for svevestøvforurensning i Oslo og andre storbyer.

Kjemiske tikkende bomber
Ikke alle kjemikalier og stoffer er like skadelige. Enkelte er harmløse. Det er imidlertid et stort antall kjemikalier og stoffer som kan forårsake alvorlige skader både på naturen og på menneskene som bor der. Disse stoffene er fullt lovlig å lage og bruke, men ikke lov å dumpe i naturen eller behandle som vanlig avfall.

Det er imidlertid ingen garanti for at det ikke skjer ulykker.

Vi har alle sett TV-bildene av svarte strendene og de tilgrisede sjøfuglene som bokstavelig talt drukner i olje. Det er blant de tydelige forurensingsulykkene. Mindre synlige er tungmetallene som siver ut i lakseelver fra nedlagte gruveanlegg, og kvikksølvholdig avfall fra industrien som går ut i sjøen og ender opp i fisken vi fisker.

Det er nemlig ikke bare ulykker som forårsaker miljøgifter i naturen.

Lovlig forurensning
Det er faktisk lov å slippe ut kjemikalier i naturen  - så lenge man holder seg innenfor rammene av lov om forurensninger og om avfall.

Miljødirektoratet forvalter og fører tilsyn med forurensingsloven, produktkontrolloven og forskjellige forskrifter om avfall og forurensing her i landet. De bestemmer også hvem som skal få slippe ut hva, og gir tillatelser, stiller krav og setter grenser for utslipp, og fører tilsyn med at kravene overholdes.

Giftige minner fra fortiden
En annen årsak til forurensning og miljøgifter i naturen er at kjemikaliebruken var mindre regulert før, blant annet på grunn av at man tidligere ikke visste like mye som man vet nå om konsekvensene av de stoffene man brukte.

Nå mange år senere begynner følgene av kjemikaliebruken å vise seg, og skadene er ofte svært omfattende og av og til også irreversible, lenge etter at kjemikaliene var i bruk. Ofte viser det seg også at nye stoffer, som er innført som erstatning for gamle, skadelige stoffer, har mye av de samme skadelige egenskapene for naturen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 31.01.2019

Førdefjorden 2016

- Hold gruveslammet unna Førdefjorden!

30.01.2020 | Sist oppdatert: 30.01.2020

Naturvernforbundet trapper nå opp kampen for å redde Førdefjorden fra millioner av tonn med gruveslam. – Nå er det på høy tid at regjeringen Solberg våkner og ser hva som kan skje med fjorder som slammes ned med gruveavfall. Hvis dette tillates, frykter vi lignende forhold som i Jøssingfjorden, som er ødelagt etter flere tiår med gruvedumping, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Received_209530843422872 3
Jøssingfjorden: Nye bilder viser en død fjord, mer enn 30 år etter at Titania sluttet å dumpe gruveavfall her.

– Vi godtar ikke at flere fjorder blir ødelagt

27.01.2020 | Sist oppdatert: 05.02.2020

Nye bilder fra Jøssingfjorden viser ødelagt natur, nesten uten liv, etter flere tiår med gruvedumping. – Jeg har aldri sett en så ødelagt fjord, uttaler undervannsfotografen Erling Svensen til Aftenposten. – Dette må stanse alle planer om dumping av gruveavfall i Førdefjorden og Repparfjorden. Vi kan ikke godta at flere fjorder skal bli ødelagt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Plastfri sjokolade

Fortsetter med sjoko-plast

20.12.2019 | Sist oppdatert: 20.12.2019

Sjokoladeprodusentene Freia (Mondelez), Nidar (Orkla) og Nestlé kan ennå ikke love at de vil stoppe med plastemballasje, selv om dette er noe av plastsøppelet som oftest hoper seg opp i naturen. I april 2019 startet Naturvernforbundet facebook-aksjonen #plastfrisjokolade som gikk ut på at folk skulle dele bilder av sjokoladeplast på avveie. Det har kommet inn over 630 innlegg og 1300 bilder. Naturvernforbundet følger opp funnene.

Reinen kommer ned til Repparfjorden
Et av de mest miljøfiendtlige industriprosjektene i Norge:

Tillater gruvedumping i nasjonal laksefjord

29.11.2019 | Sist oppdatert: 29.11.2019

Regjeringen avviste i dag klagen fra Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger- og fiskerforening, og ga endelig driftstillatelse til selskapet Nussirs kobbergruve i Kvalsund kommune i Finnmark. Gruveslammet skal dumpes i den nasjonale laksefjorden Repparfjorden.

Sjokolade brett

Plastfri sjokolade på fotballkamp

01.11.2019 | Sist oppdatert: 06.11.2019

Naturvernforbundet lanserte i våres kampanjen #plastfrisjokolade for å sette fokus på forsøplingsproblematikk knyttet til emballasje. Odd Ballklubb har latt seg inspirere og tilbyr nå plastfri sjokolade på Skagerrak Arena. Naturvernforbundet var tilstede under NM-semifinalen på Skagerrak Arena for å se hvordan opplegget fungerer i praksis.

Ryddet strender over hele landet

13.05.2019 | Sist oppdatert: 13.05.2019

Den siste uka har det vært strandryddinger over hele landet. Store mengder plast og søppel er samlet inn. Naturvernforbundet og Kystlotteriet har stått bak en lang rekke arrangementer, blant annet på Rauer i Østfold og i Sula i Trøndelag.