Miljøaktivist arrestert i Ukraina

Naturvernforbundet fordømmer arrestasjonen av miljøaktivist Vadim Shebanov i Ukraina

Arrangement

Vadim Shebanov, miljøaktivist og representant for Naturvernforbundets søsterorganisasjon Friends of the Earth Ukraina, ble søndag arrestert av Ukrainske myndigheter under en fredelig demonstrasjon mot de nye lovene som har blitt innført i landet.

Shebanov var sammen med to andre aktivister valgt til å forhandle mellom demonstrantene og de regionale myndighetene under søndagens demonstrasjon i byen Dnipropetrovsk. Vadim Shebanov og de to andre aktivistene hadde en kort samtale med visepresidenten for den regionale administrasjonen i Dnipropetrivsk, hvor de blant annet krevde bedre sikkerhet for de fredelige demonstrantene. Istedenfor endte Shebanov selv med selv å bli arrestert.

Yngvild Lorentzen, leder for Internasjonal Avdeling i Naturvernforbundet ber norske myndigheter om å komme på banen for å kreve at Shebanov blir løslatt:

– Vadim Shebanov er en velkjent miljøaktivist og tidligere nestleder i bystyret i Dnipropetrovsk. Vi fordømmer arrestasjonen og krever at han blir løslatt.

Rundt fem tusen personer deltok i demonstrasjonene i byen Dnipropetrovsk mot de nye lovene innført av Ukrainske myndigheter. Demonstrantene mener lovene strider mot den Ukrainske grunnloven og med Europeisk og internasjonal lovgivning. De frykter at lovene vil føre til et sterkt tilbakeslag for menneskerettigheter, ytringsfrihet, forsamlingsfrihet og organisasjonsfriheten i Ukraina.

I tillegg til Naturvernforbundet fordømmer hele Friends of the Earth nettverket og Friends of the Earth International arrestasjonen. FoE International krever at Shebanov blir løslatt umiddelbart.