Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Ukraina
Miljøvernere utsatt

Desperasjon i Ukraina

18.02.2014 | Sist oppdatert: 18.02.2014

Kiev er i kveld i fullt opprør, og det er så langt bekreftet at ni aktivister er drept. Naturvernforbundets partnere i miljøorganisasjonen NECU fortviler, og har sendt oss en melding der de beskriver en desperat situasjon.

Arrestert
Russland

Miljøaktivist arrestert før OL

05.02.2014 | Sist oppdatert: 16.07.2014

Mandag 3 februar, bare få dager før OL i Sochi åpner, ble Evgenyj Vitishko fra miljøorganisasjonen Environmental Watch on North Caucasus (EWNC) anholdt og fengslet i 15 dager. Anklagen – han skal angivelig ha bannet på offentlig sted, det vil si en bussholdeplass.

Munchow_1613-0339

Verdens største oljekatastrofe dokumentert av norske journalister

04.02.2014 | Sist oppdatert: 25.11.2014

I desember sendte Naturvernforbundet journalist Øystein Mikaelsen og fotojournalist Otto von Münchow til Nigeria for å dekke oljeforurensningen i Ogoniland i Nigerdeltaet. Det ble et sterkt møte med lokalbefolkningen som bor og lever midt i den alvorlige forurensningen

UKRAINA
Slår ned på sivilsamfunn

«Agentlov» sprer seg fra Russland til Ukraina

21.01.2014 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Naturvernforbundet er bekymret for fremtiden til våre samarbeidspartnere i Ukraina etter at myndighetene vedtok en rekke undertrykkende lover rettet mot landets sivilsamfunnsorganisasjoner.

1473022_10201570617120099_726076334_n
Agentlov innføres

Frykter sivilsamfunnets død i Ukraina

21.01.2014 | Sist oppdatert: 15.04.2014

Naturvernforbundet samarbeidspartner i Ukraina er svært bekymret for agentloven som nylig har blitt vedtatt av myndighetene i landet. Organisasjonen frykter at den nye loven vil bety kroken på døra for sivilsamfunnsorganisasjoner.

SPARE
Energisparing i øst

Stort løft for skoleprosjekt

09.01.2014 | Sist oppdatert: 09.01.2014

Azerbaijan, Hviterussland, Georgia, Kirgisistan og Armenia har nå undertegnet avtale med Naturvernforbundets skoleprosjekt om energi og miljø, SPARE.

Yl Tajikistan halmhus juni 2010 057

Tajikistan: Fra halm til helsestasjon

02.01.2014 | Sist oppdatert: 02.01.2014

Sommeren 2010 bygget Naturvernforbundets partnerorganisasjon Little Earth landets første halmhus rett utenfor hovedstaden Dushanbe. Bygget ble satt opp i samarbeid med lokalbefolkningen, og skulle romme den lokale helsestasjonen. Bygget fikk også et soloppvarmingsanlegg (sol-luft), og strømforsyning fra et solcellepanel.