Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – mandag 2. desember

På første dag i Madrid kom sivilt samfunn med sine krav, mens statsminister Erna Solberg holdt sin tale i åpningen av klimforhandlingene.

Naturvernforbundets forventninger til klimatoppmøte: Norge må vise alvor

Naturvernforbundet forventer at Erna Solberg og Ola Elvestuen tar med seg økte klimamål og nye bidrag til klimabistand når de drar til årets klimatoppmøte i Madrid, som starter i dag. Les hele pressemeldingen her!

Erna Solberg holdt tale – men kom ikke med ny politikk

Statsminister Erna Solberg fortalte andre verdensledere på klimatoppmøtet i Madrid at Norge er godt i gang med det grønne skiftet. Men hun kom med ingen nye lovnader knyttet til Norges klimamål eller klimabistand, og glemte å nevne at Norges utslipp har økt siden 1990 – og at regjeringen setter rekorder for nye oljeutvinningstillatelser.

Sivilt samfunn krever fond for tap og skade

På klimatoppmøtet krever sivilt samfunn et fond for tap og skader – konsekvensene av klimaendringer som ikke kan tilpasses.

Norge har sittet i komiteen som skulle ta ansvar for tap og skade. Men altfor lite har skjedd, takket være motstand fra flere store land i Nord. Derfor må land som Norge gjøre mer! Les mer her.

Se denne videoen (på engelsk) om temaet:

__CPMMFILEID_HTML__::149448::::