Mediepakke til frivillige

Nedenfor finner du en oversikt med tips til innsalg og utkast til leserbrev og pressemeldinger.

4. november starter ankesaken i klimasøksmål Arktis i Høyesterett. Da håper vi å skape mest mulig oppmerksomhet i medier over hele landet. Tusen takk for at du vil bidra til å få søksmålet på agendaen!

Dersom du ønsker tips og råd om hvordan jobbe med lokale mediesaker, kan du lese «Medier for dummies. Råd til deg som vil bli god på å selge inn saker til media!»

Leserbrev og innlegg

Her er en liste med utkast til leserbrev. Du kan tilpasse innlegget dersom du ønsker det, eller skrive om noe helt annet. De fleste lokalaviser er opptatt av «nærhet» og lokal tilknytning til saken. Derfor er det supert å skrive under leserbrevet med navn og stedet du er fra, eller tillitsverv og det lokale laget eller fylkeslaget du er fra. Husk å nevne Naturvernforbundet.

Derfor er Naturvernforbundet med i klimasøksmålet

Lysmarkering for retten til et levelig miljø

Myter om norsk olje og gass

Norge må ta ansvar for oljen vi selger til utlandet

Forslag til saker å selge inn til media

Det finnes mange måter og vinklinger å selge inn klimasøksmålet på. Nedenfor finner du noen forslag som vi håper kan være til inspirasjon:

1. Tre generasjoner klimaaktivister saksøker staten.

I klimasøksmål Arktis er vi flere organisasjoner som saksøker sammen, deriblant Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Besteforeldrenes klimaaksjon som representerer tre generasjoner. Dersom dere har et godt samarbeid med Natur og Ungdom og Besteforeldrene, kan det være en idé å selge inn tre gode talspersoner/representanter for disse organisasjonene lokalt som kan gå sammen og fortelle avisa hvorfor vi saksøker staten og hvorfor vi mener at oljeboring i Arktis er i strid med retten til et levelig miljø.

2. Fortell en journalist om klimasøksmålet

4. november starter ankesaken i Høyesterett. Hva med å ta kontakt med en journalist i en avis/radio/tv samme dag eller dagen før? Gi journalisten en kort beskrivelse på hva Klimasøksmål Arktis handler om og hva som skjer fremover og hør om de kunne tenke seg å skrive om saken. Dette vil også gjøre det lettere for journalistene å ta kontakt når dommen faller.

Nasjonal lysmarkering 3. november

Mange av dere planlegger å lage en markering dagen før rettsaken, tirsdag 3. november. For å skape oppmerksomhet om markeringen kan det være lurt å forsøke å selge inn markeringen i forkant, slik at folk får vite hva som skjer. I tillegg kan det være lurt å forsøke å få lokale aviser, TV og radio til å komme og dekke selve arrangementet.

Av og til kan det enkleste være å rett og slett ringe avisa/TV/radio og fortelle om markeringen og hva dere har planlagt. Men ofte vil de også ha informasjon på epost.

Under leserbrev og innlegg finner du også utkast til et innlegg om den nasjonale lysmarkeringen som kan sendes inn til lokalavisen i forkant.

Hvordan snakke om Klimasøksmålet?

Sammen med de andre organisasjonene har vi kommet frem til en del ord og uttrykk vi tenker det kan være lurt å bruke når vi snakker med media om klimasøksmålet. Her er noen eksempler:

– Vi må legge fokuset på at oljen er norsk, og den er vårt ansvar.
– Vi skal bruke “klimakrise”, heller enn “klimaendringer” eller “global oppvarming”.
– Vi skal bruke “Norsk olje koker kloden”
– Vi skal bruke “Verden har funnet mye mer olje, kull og gass enn vi kan bruke for å unngå klimakrise, vi kan ikke lete etter mer»
– Vi kan bruke “Norge har satt i gang oljeprosjekter som skal gå flere tiår etter at verdens klimagassutslipp i sum skal være i null.”
– Vi snakker om “dagens ungdom”, ikke “fremtidige generasjoner”.
– Klimakrisen skjer nå, ikke i fremtiden
– Eksporterte utslipp: Eksporterte utslipp er et kjipt, teknisk begrep. Det samme er forbrenningsutslipp. I stedet går det an å si for eksempel at Norge må ta ansvar for oljen vi selger til utlandet.