Ny runde i historisk klimarettssak

Natur og Ungdom og Greenpeace har saksøkt den norske staten for åpningen av ny oljeboring i Barentshavet. Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet er partshjelpere. Idag blir det lysmarkeringer over hele landet.

Organisasjonene mener at oljeboringen bryter med miljøparagrafen § 112 i Grunnloven som slår fast at borgerne har rett til et levelig miljø. Mandag 4. november blir det markeringer til støtte for klimasøksmålet 34 steder i Norge, fra Longyearbyen i nord til Kristiansand i sør, samt støttemarkeringer i 8 land fra Finland til New Zealand.

Dagen før klimasøksmål Arktis starter i Borgarting lagmannsrett ønsker organisasjonene å få til en stor mobilisering hvor folk samles over hele landet for å markere motstand mot klimaendringer og oljeboring i Arktis. Organisasjonene ønsker å lage en lysmarkering hvor alle som deltar tar med seg en hodelykt, lykt, sollampe eller bruker lyset på mobilen sin.

Klokken 1814 tenner vi lysene over hele landet for å rette søkelyset på grunnlovens miljøparagraf 112 som gir oss retten til et levelig miljø!

Se kart over lysmarkeringene her

– Da et enstemmig landsstyre i Naturvernforbundet bestemte at vi skulle gå inn som partshjelp i klimasøksmålet, var det to faktorer som var avgjørende. Aldri før har klimakrisa vært mer alvorlig, og aldri før har vi hatt dårligere tid på å løse den. Samtidig har vi aldri, gjennom alle årene som Naturvernforbundet har fulgt norsk oljevirksomhet, sett en så hensynsløs fremferd som vi så i 23. konsesjonsrunde. For første gang lyttet ikke regjeringen til et eneste miljøråd fra statens egne miljøinstanser, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Tirsdag 5. november braker det løs med andre runde av klimasøksmålet. I dag hadde vi den første pressekonferansen om saken. Her kan du høre kortversjonen av hvorfor vi saksøker staten, fra Frode Pleym fra Greenpeace Norge, Gaute Eiterjord fra Natur og Ungdom, Steinar Winther Christensen fra Besteforeldrenes klimaaksjon og Silje Ask Lundberg: https://www.youtube.com/watch?v=S-G4NK4i9iI