86 av 100 fikk bygge

Antall dispensasjoner til nybygg i strandsonen, langs ferskvann og i andre områder med byggeforbud øker. Fra2011-2014 ble det gitt 852 flere dispensasjoner enn i perioden 2007-2010. Andelen dispensasjoner økte fra 75 prosent til 86 prosent.

Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud. Det ble gitt 852 flere dispensasjoner i perioden 2011-2014 sammenlignet med 2007-2010, i forrige kommunestyreperiode.

Her er noen nøkkeltall:

2011-2014
■ 86 % fikk dispensasjon
■ 10 920 dispensasjoner ble gitt
■ Farsund, Arendal, Karmøy, Ringerike og Tromsø ga flest dispensasjoner
■ Ap-kommuner hadde høyest andel dispensasjoner (93 %)

2007-2010
■ 75 % fikk dispensasjon
■ 10 068 dispensasjoner ble gitt
■ Fjell, Farsund, Bergen, Grimstad og Rissa ga flest dispensasjoner
Kilde: KOSTRA/Statistisk sentralbyrå

Les ogs: Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø har hentet ut tall for norske kommunes innstats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Les flere saker om kommunenes miljøinnsats her!

Finn miljøregnskap for din kommune her!