Demonstrasjoner og koalisjoner

Klimatoppmøtet i Paris gikk i dag inn i sin mest spente fase. Et nytt forslag til avtale er på bordet, og miljøorganisasjoner fra hele verden mener det er for veikt. Det samme mener en koalisjon av over 90 ambisiøse land, der Norge og USA er med. Forhandlingene vil nå pågå døgnet rundt.

– Det gjenstår en svær jobb til miljøministrene. Noen punkter er svekket, blant annet målet om et temperaturmål sterkere enn to grader. Klarer man ikke å få til en sterkere formulering på utslippskutt, er 1,5-gradersmålet, som man kjemper for å bli enige om, mest til pynt. Da klarer man ikke å nå det. Nå har Tine Sundtoft og andre miljøministre et kjempeansvar i å få på plass en avtale som gir rask skjerping av kuttene, en rettferdig fordeling av kuttene og finansiering av utslippskutt i fattigere land, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.
Forhandlingsleder Laurent Fabius la i dag frem et nytt forslag til klimaavtale, og klokken 20 i kveld starter et plenumsmøte som vil vise hvor omforent forslaget er mellom landene.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har fortsatt mye jobb igjen i Paris. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

Krever sterkere avtale
Miljøorganisasjoner fra hele verden mener avtaleforslaget er for veikt. De krever at målet om maksimalt 1,5 graders oppvarming støttes med mer konkrete tiltak, at avtalen reflekterer rettferdig byrdefordeling, og at man bidrar med mer støtte til tilpasning til og erstatning for klimaskade.

USA og Norge i 90-lands koalisjon
Norges klimaminister Tine Sundtoft holdt i dag en pressekonferanse. Hun har ledet forhandlingene om langsiktige ambisjoner sammen med minister James Fletcher fra øystaten St. Lucia.
– Vår gruppes forslag er godt reflektert i teksten fra Fabius. Men vi må fortsette forhandlingene om formuleringer om langsiktige mål, og om et sterkere temperaturmål på 1,5 grader. Mange land ønsker det, mens en del land fortsatt er skeptiske, sa Sundtoft.
Hun fortalte videre at USA offisielt har sluttet seg til en koalisjon av ambisiøse land, der Norge, EU og flere av verdens fattigere land er med. Over 90 land støtter nå koalisjonen i dette. Disse landene arbeider sammen for en mest mulig ambisiøs avtale i Paris.

Harde tak i hangarer
Plenumsmøtet klokken 20 vil vise hvor landene står i forhold til forslaget som er fremlagt. Det virker som det franske formannskapet har tatt en sjanse, og fjernet mange av uenighetspunktene fra den gamle teksten. Om dette betyr at det er oppnådd enighet på disse punktene, eller om landene vil holde på sine gamle forslag, vil bli klart utover kvelden og natten i de store, hangarlignende brakkene på en nedlagt flyplass rett nord for Paris.

Vil du følge plenumsmøtet kan du gjøre det her!

Demonstrasjonen samlet de fleste miljøaktivistene på klimatoppmøtet. (Foto: Kristian Skjellum Aas)