En klar stemme i Warszawa

Hun sultestreiker og roper seg hes i Warszawas gater. På klimatoppmøtet i Warszawa er Silje Lundberg fra Natur og Ungdom en av de tydeligste stemmene, og hun intervjues av presse fra hele verden.

Det er ikke vanlig at journalister klapper, men for Silje Lundberg fra Natur og Ungdom gjør de et unntak.  Etter hennes innlegg på en pressekonferanse i Warszawa i dag brøt pressefolk fra medier verden over ut i spontan applaus.

«We must give them hell«
– Våre politikere i den rike verden svikter oss. De er ikke villige til å være ledere. Det de gjør er å snakke, og de er mer opptatt av et valg om ett år, to år eller fire år enn å bry seg om en av de største utfordringene denne verden står overfor. Det vi trenger mer enn noensinne er at sivilsamfunn holder presset mot dem oppe hjemme. Vi kan ikke tro at dette blir løst på neste klimatoppmøte eller om to år, sa Lundberg.

Vi lar konklusjonen hennes står uten oversettelse:

– We must give them hell, and we must give them hell back home, sa Lundberg – og høstet applaus fra pressen.

Ministre til udekket bord
FNs klimatoppmøte går nå inn i den siste og avgjørende fasen. Frem til fredag skal ministre fra verdens land fortsette forhandlingene og forsøke å rede grunnen for en ny global klimaavtale i 2015. Målet er at den globale oppvarmingen skal begrenses til to grader, noe som vil kreve store kutt i utslippene av klimagasser både i rike og fattige land. Ministerne kommer ikke til dekket bord. Forhandlingene er preget av manglende politisk vilje, motstridende interesser og vage tekster.

Men i summingen av uforpliktende vendinger skiller Lundberg seg ut. Som talsperson for paraplyorganisasjonen Young Friends of the Earth Europe, har hennes stemme nådd ut til folk over hele verden. Tv-selskap og medier fra en lang rekke land har intervjuet 25-åringen fra Harstad. Det er ikke hverdagskost for en norsk miljøverner.

– Ja, det har vært mange intervjuer! Jeg har fått en mulighet til å snakke om hva Natur og Ungdom og Friends of the Earth mener, og det har vært flott, sier Lundberg til Natur & miljø rett etter et intervju med Vietnam Television.

Sultestreik
Tirsdag i forrige uke ble hun med på sultestreiken som utsendingen fra Filippinene startet i solidaritet med ofrene for tyfonen i hans hjemland. På lørdag var hun med og demonstrerte for klimarettferdighet i Warszawas gater.

– Dessverre har vi ikke sett noen klimarettferdighet på dette toppmøtet, sa Lundberg på dagens pressekonferanse. Hun viste til at Australia har slettet mål om kutt i sine klimautslipp og at Japan har bestemt seg for å øke sine utslipp i stedet.

– Hva er klimarettferdighet? Klimarettferdighet er at alle har den samme retten til atmosfæren. Klimarettferdighet er ikke at landet jeg kommer fra, Norge, slipper ut 11 tonn CO2 per innbygger, mens et land som Bangladesh bare slipper ut 0,5 tonn. Det er ikke en gang i nærheten av rettferdig, sa Lundberg.

– Legg press på politikerne
Hun er ikke optimistisk med tanke på hva som vil komme ut av klimatoppmøtet i Warszawa, og har heller ikke store forventninger til den nye klimaavtalen som etter planen skal vedtas i Paris i 2015.

– Jeg tror dessverre ikke at det man blir enige om i 2015 kommer til å være i nærheten av nok for å løse klimakrisen. Derfor er det utrolig viktig at man i alle land legger press på egne politikere, sier Lundberg.