Lar oljen ligge hvis verden betaler

Hvis verden betaler, vil Ecuador la 20 prosent av oljereservene sine bli liggende der de er, under verdens rikeste regnskog. Norge sier nei til å støtte prosjektet. – Overraskende, sier Peter Johan Schei i Nanseninstituttet.

Det er verdens rikeste regnskog. Ingen skog har flere dyre- og plantearter enn Yasuni, nord i Ecuador. Her lever over tyve globalt truede pattedyr, og et mangfold av trær, fugler, flaggermus, insekter, frosker, fisk og planter som overgår det meste. Regnskogen huser også noen av de siste urfolkene i Amazonas som ennå lever er isolert fra verden omkring.

Olje truer skogen
Men skogen har også andre skatter. Store mengder olje befinner seg under det rike plante- og dyrelivet. Kombinasjonen fattigdom, olje og skog har vært en oppskrift på miljøødeleggelser i Ecuador de siste tiårene. Landet har den høyeste avskogingen i hele Sør-Amerika. Nå vil Ecuadors regjering snu utviklingen. Hvis verdenssamfunnet stiller opp med penger, vil Ecuador la oljen ligge. Det dreier seg om 846 millioner fat olje til en verdi av 7,2 milliarder dollar. Prosjektet vil forhindre at 407 millioner tonn CO2 slippes ut i atmosfæren. Det tilsvarer åtte ganger Norges årlige utslipp. Samtidig sikres de unike naturverdiene i Yasuni.

Fikk ingenting Solheim
I slutten av november var Ecuadors minister for kulturarv, Maria Fernanda Espinosa, i Norge for å be om støtte til prosjektet. Hun måtte vende tomhendt hjem.

– Vi fikk vite at det ikke blir noen bilateral støtte fra Norge, sa Espinosa rett etter møtet med miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, da hun deltok på et seminar i Miljøhuset G9 i Oslo.

– Det er svært viktig at Norge blir med. Vi har ikke lyktes ennå, men vil jobbe videre med saken, sa Espinosa, som var tydelig frustrert etter møtet med Solheim.

– Norge har vært et foregangsland i kampen for klima og biologisk mangfold så langt. Det er vanskelig å forstå hvorfor Norge støtter vern av regnskog i Brasil og Guyana, mens det er så vanskelig med å få Norge med i Ecuador, som har det rikeste naturmangfoldet, sa Espinosa.

Fra olje til fornybar energi
Ecuador har bedt det internasjonale samfunnet om å bidra med minst 3,6 milliarder dollar. Pengene skal administreres av FN miljøkontor (UNEP) og brukes til å finansiere en omlegging landets energibruk, fra en olje til fornybare energikilder. I tillegg skal pengene brukes til skogplanting, vern, sosiale programmer, forskning og utvikling. Innen 2013 skal avskogingen halveres. 20 prosent av landets skoger er i dag beskyttet. Regjeringen ønsker å verne ytterligere 20 prosent urskogene.

Direktør Peter Johan Schei i Nanseninstituttet mener det er overraskende at Norge vil støtte prosjektet.

– Dette er absolutt et prosjekt det er verdt å gå inn i. Garantiene til Ecuador er like sikre som de Brasil gir for vern av sin regnskog. Ecuador ønsker i tillegg å gjennomføre et skifte i sin politikk, fra olje til fornybare energikilder. Det er veldig bra at et land vil gå så langt, sier Schei.

– Norge bør støtte
Også Regnskogfondet mener at Norge bør støtte prosjektet.

– Jeg forstår Ecuadors frustrasjon. Vi mener at Norge bør gå inn i forhandlinger om politisk og økonomisk støtte til Yasuni-initiativet, sier Regnskogsfondets leder Lars Løvold, som har sendt Solheim et brev med sine anbefalinger.

– Vi har fulgt saken i flere år. Den har utviklet seg enormt, og Ecuador har tatt inn over seg den kritikken som har kommet. Nå har det blitt et interessant og gjennomarbeidet prosjekt, sier Løvold.

Både Schei og Løvold antyder at Norges rolle som oljeprodusent kan være årsaken til at man ikke har gått inn i prosjektet.

– Å betale for å la olje ligge er nok et følsomt tema for Norge som oljeproduserende land, sier Løvold.

– Vil ikke stanse oljeproduksjonen
Det ble imidlertid reist flere kritiske spørsmål til prosjektet under seminaret i Miljøhuset. Flere lurte på hvordan Ecuador skal hindre lekkasje, slik at oljeproduksjonen ikke trappes opp andre steder i landet.

– Hvordan hindrer dere at oljeselskapene ikke drar et annet sted i Ecuador og utvinner oljen der, spurte Schei.

Espinosa mener at spørsmålet ikke er relevant.

– Vi gir opp 20 prosent av vår totale olje, men vil ikke slutte å utvinne olje i Ecuador. 40 prosent av våre inntekter kommer fra oljen. Vi kan ikke si at vi skal stanse oljeproduksjonen nå. Det ville være uansvarlig. Det blir det samme for Norge, sa Espinosa.

De rike nøler
Foreløpig er det land med begrensede midler som har støttet Yasuni-fondet, noe Espinosa fant grunn til å bemerke da hun var i Oslo.

– Det første landet som bidro til fondet var Chile, som nettopp hadde opplevd et jordskjelv. Det andre landet som ble med var Spania, som gjennomgår en økonoimisk krise. Det tredje landet var Peru, som har store økonomiske utfordringer. De store økonomiene i verden står foreløpig utenfor, forteller Esponosa.

Erik Solheim lukket imidlertid ikke døren helt på møtet i november. Espinosa er optimistisk.

– Vi ser frem til å få Norge med, sa hun.