Svekker sine klimamål

Mange håpet at flere land ville bruke klimaforhandlingene i Warszawa til å skjerpe sine klimamål. Men til nå har Australia og Japan gjort det motsatte, og ingen har økt sine mål om kutt.

Mens miljøbevegelsen faster for en ambisiøs klimaavtale, svekker Japan og Australia sine klimamål. Mange i Warszawa frykter at dette kan gjøre at klimaforhandlingene går i stå.
– Folkene i land som Filippinene blir tråkket på av regjeringene i Japan og Australia. Tidligere i uken bestemte Australia å endre sin klimalovgiving, og nå går Japan tilbake på sine klimamål, sa Wael Hmaidan fra Climate Action Network på en pressekonferanse i Warszawa i dag, og fortsatte:
– Dette er min femte dag med fasting. Mer enn hundre personer har blitt med i fastekampanjen. Det er vanskelig å spise når man vet at katastrofen utspiller seg, og land agerer slik Japan og Australia gjør.

Japan fjerner målsetting
Etter tsunamitragedien i 2011, og ødeleggelsen av atomkraftverket i Fukushima, har Japan revidert sin energipolitikk. På klimaforhandlingene annonserte Japan at deres ambisiøse mål om 25 prosent kutt i klimagassutslippene innen 2020 ikke kommer til å bli gjennomført. Signalet er nå at Japan vil forsøke å holde utslippene på 1990-nivået.
– Alle atomkraftverk er stengt for sikkerheskontroll. Derfor økte utslippene med 7,5 prosent i fjor, sammenlignet med 2010. Men dette betyr ikke at vi ikke kan redusere utslippene. Hverken atomkraft eller fossil energi kan være løsningen for Japan. Ved satsing på fornybar energi og sparing kan vi fortsatt ha et mål om 25 prosents reduksjon, sa Kimiko Harara fra Climate Action Network Japan. Hun fortsatte:
– Japan er den femte største utslipperen i verden. Vi må komme med ambisiøse utslippsmål, og bidra til en klimaavtale, ikke jobbe mot det.

Atomstenging forklarer ikke utslippstall
Marion Wieveg fra Climate Analytics la fram tall som viser at Japans stenging av atomkraftverk ikke forklarer hele klimamål-kuttet.
– Hvis vi erstatter all atomkraft i Japan i 2020 med dagens energimiks, vil Japan fortsatt få redusert sine utslipp med 17-18 prosent fra 1990. Japans nye ståsted går i feil retning, selv korrigert for etttervirkningene av tsunamien, sa Wieveg, som tok til orde for en mer forpliktende klimaavtale.
– Dette viser et strukturelt problem ved klimaforhandlingene. En ordning der land melder inn frivillige utslippsmål, som så kan droppes når som helst, kan ikke løse klimaproblemet.

– Australia går baklengs
Australias nye regjering, med statsminister Tony Abbott i spissen, har lagt alle ambisjoner om kutt i klimagassutslippene døde. De har lagt ned landets klimadepartement, fjernet landets skatt på klimagassutslipp, og sier nå at landet ikke skal ha noe utslippsmål. Landet har hatt store skogbranner de siste årene, samtidig som temperaturene har økt. Tross at flere vitenskapelige rapporter avdekker at klimaendringer er en av årsakene til at brannene blir verre, nekter statsminister Abbott for dette, og kritiserer FNs klimasjef Christiana Figueres som sa at skogbrannene viser at «folk betaler prisen for karbonutslipp».
– De er desperate etter å finne noe som de tror kan passere som ammunisjon for deres sak, sa Abbott til nyhetsbyrået AP.
– Tony Abbott og vår nye regjering går baklengs i klimaspørsmålet. Vi vet hvor mye klimaendringer koster oss og våre naboer i Stillehavet. Det australske folket vil ha mer handling i klimaspørsmålet, ikke mindre, sa Heather Bruer fra Australian Youth Climate Action under klimatoppmøtet i Warszawa.