Vil ha klimapakke til folket

Det må bli dyrere å forurense, og befolkningen må få en klimapakke som gjør det mulig å leve klimavennlig. Det er essensen i Naturvernforbundets krav til den nye klimameldingen.

Regjeringen er nå i sluttfasen i forhandlingene om ny klimamelding. Innen sommeren skal Stortinget få Regjeringens oppskrift på hvordan Norge skal bli et mer klimavennlig samfunn. Naturvernforbundet etterlyser en tydelig kursendring.

– Norge er et land som har økt sine utslipp kraftig siden vi begynte å diskutere klima som et alvorlig problem. Klimameldingen må sette Norge på en ny kurs ut av drivhuset, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

Naturvernforbundet mener det bør bli dyrere for de som forurenser og enklere for de som vil leve miljøvennlig. Haltbrekken peker ut oljebransjen som den store forurenseren og mener det er helt avgjørende at CO2-avgiften blir økt betydelig. Naturvernforbundet etterlyser også en klimapakke til befolkningen.

– Det må bli enkelt å leve klimavennlig. Folk må kunne ta de riktige valgene på autopilot, uten å tenke på det. I dag er det ingen støtteordninger for etterisolering og utskifting av vinduer. Jernbanen sliter med forsinkelser og kollektivtrafikken i byene kan bli mye bedre. Her trengs det en storsatsing, sier Haltbrekken.

Han oppfordrer Naturvernforbundets mange lokal- og fylkeslag til å sette klima på dagsorden der de bor.

– I dag føler ikke Jens Stoltenberg noe folkekrav om en ny klimapolitikk. Det må vi gjøre noe med. Vi må reise klimadebatten over hele landet, sier Haltbrekken.