Miljøvennlige lekeplasser

Barn har i dag stadig mindre nærkontakt med naturen og mindre områder å bevege seg fritt på. Lekeplasser som benytter seg av det naturlige miljøet er svært viktig.

Dessverre består mange lekeplasser av veldig mye plast. Plast og miljøgifter brytes ikke ned, og kan bli liggende lenge i nærmiljøet, naturen og kroppen vår. Boforeninger bør følge disse rådene når man lager, utbedrer og vedlikeholder lekeplasser.

Skap miljøvennlige lekeplasser

• Unngå kreosot og trykkimpregnerte materialer på lekeapparatene. De inneholder helse- og miljøskadelige stoffer som vil kunne dampe av, lekke til grunnen og fås i kroppen ved direktekontakt eller i fliser. Det finnes holdbare alternativer av ubehandlet trevirke eller miljøvennlig impregnering. Det kan være behov for å bytte ut jord og sand rundt gammelt impregnert utstyr.
  • Velg lekeapparater som er lave og som har skråtak, da slipper man å legge fallunderlag av plast. Disse inneholder ofte problematiske kjemikalier, sprer mikroplast, og kan i tillegg gi gummiallergi.
  • Kunstregressbaner sprer mikroplast ved slitasje av plastgresset og via mange små gummigranulater. Har man allerede et kunstgressanlegg kan man begrense spredningen av granulat utenfor banen ved å kun bruke en inngang med børstestasjon. I tillegg må man sørge for at snømåking ikke sprer granulatene i naturen.
  • Bruk naturlig underlag som bark, sand, gress, grus eller sand, så slipper man å dekke underlaget med plast og kunstgress. Valg av underlag må tilpasses formålet med lekeplassen/banen og type apparater. Velger man likevel kunstgress, så gå for et granulatfritt alternativ.

→ Les mer om plast- og giftfrie alternativer på naturvernforbundet.no/plastfribarnehage

Naturlige uteområder

La dere inspirere av mangfoldet i naturen til boforeningens hager og uteplasser, og skap et yrende blomster- og dyreliv! Bruker dere giftige stoffer i hagen og uteområdene, kan man forurense vann, jord og luft. I tillegg risikerer man å drepe ikke bare planter og insekter som gjør skade i hagen, men også nyttedyr som f.eks. marihøner og bier.

Tilrettelegg for dyreliv i uteområdene

• Hjelp fugler ved å sette opp fuglekasser og sette ut fuglemat på vinteren.
  • Lag en krok med kvister og løv for pinnsvin og en vanndam for frosker og salamandre.
  • Tilrettelegg for viktige pollinerende insekter ved å plante blomster som humla liker og sette opp insektshotell eller biehus.

Unngå gift i hagen og uteområder

• Har dere planter som blir angrepet, kan dere samplante med arter som har lukt og farge som kan virke forvirrende på noen skadeinsekter (f.eks. urter, ringblomst og hvitløk).
  • Ofte har skadeinsektene noen favorittplasser, hvor dere kan plukke eller stryke dem vekk. En kraftig stråle fra hageslangen er også effektivt.
  • Bruk en lys fiberduk over plantene i kritiske perioder, spesielt hvis dere dyrker kålplanter i kjøkkenhagen.
  • Lag ditt eget «sprøytemiddel» mot bladlus: bland 5 liter vann, 1,5 dl rapsolje, 1 dl grønnsåpe, 0,5 ts bakepulver og 1 dråpe håndoppvaskmiddel.
  • Ikke fjern alt «ugress». Løvetann er viktig humlemat, og brennesle er hjem til flere sommerfugler. Skudd av brennesle og skvallerkål kan også brukes i mat. Dersom du likevel vil fjerne dem, er luking god trening. Kokende vann kan også være effektivt. Åpen jord kan dekkes med gressklipp, bark eller duk for å hindre spredning av uønskede planter.

Ved å ha hagedammer, hekker og striper med blomsterrike planter, tiltrekker man brunsneglens naturlige fiender (frosk, padder og fugler).

Disse aktørene kan bistå din boforening med miljøvennlige uteplasser

• Oppdrag Fuglekasse: samarbeidsprosjekt mellom Miljøagentene, Norsk Ornitologisk Forening og Naturvernforbundet med mål om å lage en nasjonal dugnad for å hjelpe fuglene
  • Plast- og giftfri barnehage: Naturvernforbundet og Private Barnehagers Landsforbund samarbeid om å redusere bruken av plast og mengden miljøgifter i barnehager (både inne og ute)

Har du tips eller innspill til andre ting som bør være med her? Da hører vi gjerne fra deg! Send en e-post til oss som jobber med Miljøvennlig hverdag