Naturlig gjødsel

Framstilling av kunstgjødsel krever store mengder energi. Med naturgjødsel gir vi næring til livet i jorden – ikke bare til plantene. Dette er et viktig prinsipp i økologisk dyrking og bidrar til sunne og sterke planter. Med litt kløkt kan du bli selvforsynt med gjødsel til hagen.

Bruk hageavfallet

Ta vare på alt hageavfallet – det inneholder næring som bør føres tilbake til jorda heller enn å kjøres vekk. Planteavfall kan legges rett på jorden som jorddekke eller legges i komposten. Kvister kan med fordel kuttes opp i en kompostkvern – da omdannes de til jord mye raskere – men behold gjerne en kvisthaug til pinnsvinet.

La gresset bli liggende

Hvis du klipper plenen ofte kan det imidlertid være lurt å la gresset bli liggende på plenen. Da får plenen tilført næring, og det kan være med på å hindre mosen i å overta. Dessuten blir det litt mindre arbeid. Gressplenen er næringsrik og lett nedbrytbar, så hvis du raker plenen, kan gresset gi næring til krevende planter når det legges som jorddekke rundt vekstene. Dette vil også hindre ugress.

Bruk komposten

Matavfall som grønnsaksskrell, kaffegrut, muggent brød og gamle middagsrester utgjør omtrent en tredel av alt avfallet vårt. Ved å kompostere matavfallet hjemme, sparer vi miljøet for avfall og transport. Med en isolert binge kan vi omdanne matavfallet gjennom hele året, og resultatet blir ypperlig gjødsel og jordforbedring til hagen.

Bruk tang, men skyll av saltet

Bor du nær sjøen? Tang gir allsidig tilførsel av næringsstoffer, og kan komposteres eller brukes som jorddekke. Tang må skylles før bruk for å fjerne saltet.

Lag gjødselvann

Enkelte planter trenger litt ekstra påfyll av næring i løpet av sommeren. Da kan det være greit å bruke gjødselvann. Dette kan lages av forskjellige urter, men brennesle og valurt er spesielt fine. La friske, oppkuttede urter ligge i vann i 2-3 uker. Blandingen lukter ikke godt, men gjør godt. Husk at den må tynnes ut med 10 deler vann før bruk.

Bruk aske

Treaske er fin gjødsel i hagen. Den er rik på kalk og kalium, og kan brukes på gressplenen i stedet for innkjøpt dolomittkalk. Dosering: inntill 10-15 kg pr 100 kvadratmeter. Aske er veldig basisk, og skal derfor ikke brukes til planter som trives i sur jord. Bruk bare aske fra ren ved.

Naturlig gjødsel fra hagesentre

Hvis du ikke er selvforsynt med gjødsel til hagen, kan det være aktuelt å kjøpe inn litt. Til en økologisk hage trenger vi naturlige jord- og gjødselprodukter uten tilsatt kunstgjødsel, og dette finnes på de fleste hagesentre. Se etter setningen «Godkjent for bruk i økologisk landbruk» på emballasjen.

Se også Gjødselkilder til den økologiske hagen (Agropub)

Kompost fra avfallsselskapet

Sjekk med avfallsselskapet der du bor om de selger jord (laget av matavfallet som er samlet inn). Jorda skal holde høy kvalitet, godkjent av mattilsynet. I Oslo selges jord gjenom kommunen.