Sofaens reise

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

14 statsministre har kommet og 13 statsministre har gått, men sofaen til Helena Bogetvedt er fortsatt like god å sitte i. Den har reist gjennom en families historie, fra Haapajärvi til Kajaani i Finland, videre til Tromsø og til slutt til Oslo. Hvem vet hvor langt den skal, og hvor den ender?

Haapajärvi i Finland, 1948. Helena sitter med sløyfe i håret på fanget til sin søster.Barnedåpen i Haapajärvi
Året er 1947, og ute i verden forsøker folk å reise seg etter Den andre verdenskrig. I Norge er Einar Gerhardsen statsminister, India får sin uavhengighet og den kalde krigen begynner. Men i Haapajärvi i Finland skjer det viktigere ting. Der holder en familie på med å bygge opp hjemmet sitt igjen etter krigen. De har fått en ny datter, og bestemmer seg for å kjøpe en sofagruppe med salongbord.

– De hadde mistet alt i krigen og begynte å samle sammen ting. Sofaen ble kjøpt til min barnedåp. Vi hadde den som hovedmøbel i stua. Det var sikkert en stor investering for mine foreldre, forteller Helena.

Helenas far fyller 60 år, og møblene er trukket om for første gang.60-årsdag i Kajaani
Neste stopp er 1963. Verden skjelver fortsatt etter Kubakrisen, i USA blir den populære presidenten John F. Kennedy skutt og i Sovjetunionen går regjeringstiden til Nikita Khrusjtsjov mot slutten. I Finland befinner sofaen seg nå i Kajaani. Helena og familien har flyttet flere ganger, men bor nå i den vesle innlandsbyen som livnærer seg på papirindustri og skogsdrift.

Med fiskebil til Tromsø
I 1977 tar sofaen en ny og uventet retning. Hittil har den flyttet rundt i Finland, og står nå i Jyväskylä, men nå skal den reise lenger. Den skal til Norge. Her er Odvar Nordli statsminister. Norge er blitt en oljenasjon, og det brygger opp til strid om Altavassdraget. I Finland lurer de på om de skal frakte sofaen til Tromsø, eller om de skal kjøpe ny i Norge. Så viser det seg at en fiskebil kan ta den med. Den har levert fisk fra ishavsbyen og skal kjøre tom tilbake.

– Det var viktig for meg at jeg fikk med noe fra Finland, forteller Helena. – Det er tilknytning til røtter i den sofaen.

Tromsø i 1991. Sofaen har fått sitt tredje trekk, men det er en stund siden nå.

Siste stopp Oslo
I 2009 havner sofaen i Oslo, hos datteren til Helena. Hadde du sagt det til møbelsnekkeren i Haapajärvi, at sofagruppen skulle være i bruk nesten sytti år senere, ville han vel neppe trodd deg. Sofaen har vært stuet bort en stund, og familien vurderte faktisk å kvitte seg med den. Men – det kunne de jo ikke.

I Norge er Jens Stoltenberg statsminister, og hele verden skal dra til København for å mislykkes i forhandlingene om en ny klimaavtale. Men møbeltapetserer Jan Larsen på Grefsen skal greie sine saker. Han skifter ut fjærene, pusser trebena og utstyrer sofaen med et nytt slitesterkt ullstoff.

Oslo, 2014. Fjerde generasjon sitter i Helenas sofa fra Haapajärvi i Finland. Nå med nytt trekk.

– Jeg er veldig glad for at den ble trukket om og satt i stand. Nå kan den være i familien i mange tiår videre, sier Helena.

Det går mot valg i USA etter nesten åtte år med Barack Obama som president. I Norge er Erna Solberg statsminister, og det raser en blodig krig i Syria.

Hvem vet hvordan verden ser ut, hvem som styrer og hva menneskene tror på når Helenas sofa en dag ender sin reise?