• Oslo og Akershus

Photographer_photograph_camera

Etterlysning bilder!

Har du bilder fra Nordmarksplassene Svartor, Blankvann, Finnerud og Slagtern tatt før år 1990? Da trengs de nå!

Hoffselven lansering 11

Nytt Naturkart for Hoffselven

Hundre storfornøyde tredjeklassinger fra Smedstad skole var med på lanseringen av Naturkart for Hoffselven. Naturkartet viser blomster, trær, fugler og fisk som lever i og ved bekkene som til slutt danner Hoffselven. I tillegg har det litt historie om gårdene i området, og et geologikart.

Onsdagstur 24.09.2014:

Vandring fra Sem til Bygdeborgen på Skaugumsåsen

Kveldstur ved Semsvannet i Asker til en av de gamle bygdeborgene i området. Dette er også et flott utkikkspunkt. Les mer om turen.
Marka-kamp hedret

Feiret hundre års kamp for naturen

29.04.2014

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus fikk både lykkønskninger og gaver da de i dag markerte 100 års kamp for naturen og miljøet i hovedstaden.

Stor naturvernseier etter 50 år

18.10.2013

I dag vernes fire Eventyrskoger i Oslomarka. For første gang er friluftsliv og naturopplevelse i seg selv begrunnelsen for vern. – En viktig seier, sier Naturvernforbundet i Oslo og Akershus.

Tja til OL

09.09.2013

Som i de fleste andre politiske valg, avgjøres stemmegivningen av en rekke ulike faktorer. Så også med OL. Arealutvikling i Groruddalen fremmes som et viktig argument for lekene, uten at det har vakt den store entusiasmen der det gjelder. Jeg er sikker på at et OL vil kunne være bra for byutviklingen i Groruddalen. Men utvikling av dette området må komme uansett, og vi er vel ikke avhengige av et OL for å gjennomføre helt nødvendige tiltak?

Landskapet

14.05.2013

I romjulen 2012 bragte Aftenposten en kronikk av Sigmund Hågvar. Med forfatterens tillatelse publiserer vi kronikken her, samt en kommentar av Jørgen Vogt.