• Når vern ikke lenger er nok

En samlet plan for vern og restaurering av skog i Markas nordlige deler.

• Opplev Marka

Er du nysgjerrig på hva slags naturperler som ligger rett utenfor døra di?

• Fire gode grunner til å melde seg inn i NOA

• Oslo og Akershus

NY MARKASEIER!

Ni Marka-områder ble vernet i Statsråd på fredag! Etter intens tautrekking har Klima- og miljø­departementet skåret gjennom og vernet ni områder i Marka. Skogeierne aksepterte vern, men Idrettsforbundet truet med rettssak, dersom vernet ble gjennomført, da de så på vern som en hindring for idrettsaktiviteter. Åtte av verneområdene er foreslått av NOA eller Nvf. i Bærum, det siste er en omgjøring fra landskapsvernområde til reservat (Djupedalen/Kjaglia)

Skogsbilvei

NOA stopper veibygging på Krokskogen

Nord for Vidvangen ønsker Løvenskiold å bygge ny skogsbilvei. Brøyting vil berøre en av Markas mest snøsikre løyper - løypa på Gråseterveien opp langs Heggelielva.

Oslo sør

Naturvernforbundet Oslo Sør

I Oslo sør har både Naturvernforbundet og Miljøagentene lokallag. Vi jobber for at Oslo skal bli en mer miljøvennlig by og har mange aktiviteter sammen.

De_siste_eventyrskogene (1203x1280)

Gavetips fra NOA

Gi bort en tur som gleder, inspirerer og gir velvære? Boka "De siste eventyrskogene" og NOAs Markakalender 2015 inneholder vakre bilder og turforslag til Markas mange perler. Den kan bestilles fra: noa@noa.no

NOA kalender 2019 forside skjerm

Markakalenderen 2019

Markakalenderen 2019 er kommet til kontoret. Nå kan du bestille julgave, eller bare inspirasjon til nye turer og fra Markas ulike sider. Bestilles hos: noa@noa.no

_wfa8dN43jiGQfr8TtFaHQEkr41fLDgd6llU3MX92XxA

Artikkel med turtips fra NOAs Gjermund Andersen på ut.no

"Bli med inn i eventyrskogene og se de bortgjemte perlene de aller fleste trasker rett forbi!"

ErikStureLarre

ERIK STURE LARRE (1914 – 2014)

NOAs æresmedlem, Erik Sture Larre, døde 11. november, 100 år gammel. Gjennom 68 år var Erik den lednede kraften i arbeidet for bevaring av Oslomarka. Markagrensen og Markaloven var ektefødte barn av Eriks innsats. Arbeidet for en samlet og helhetlig forvaltning av Marka har lidd et gedigent tap, men vi som står igjen i forsvarernes rekker må prøve å videreføre arbeidet i Eriks ånd, selv om det blir vanskelig uten vår felles hærfører.