• Redd gammelskogen

• Oslo og Akershus

Noa julemarked FM2

Julemarked på Norsk Folkemusem

Norsk Folkemuseum arrangerer hvert år tradisjonsrikt julemarked. Det er folkedanse og julesanger. Man kan besøke Nissens verksted og ri med ponier. I år er Naturvernforbundet i Oslo og Akershus med for første gang. Hos oss kan alle barn få lære om dyrene som bor i Oslomarka, og lage sine egne kongledyr.

#skogenmin

I forbindelse med forslaget om aktivitetssoner i Oslos randsone, innenfor Markagrensa, opprettet NOA kampanjen #skogenmin, der vi ba alle legge ut bilder under denne tittelen for å vise sitt engasjement og sin kjærlighet til marka, og kanskje særlig nærmarka.

Høst

TRE NYE NATURKART

Nå er de tre siste naturkartene fra NOA klare. De kan benyttes både av turgjengere, skoler og barnehager. Kartene gjør turene mer innholdsrik og dekker områdene: Grefsenkollen, Kongeskogen på Bygdøy og Bredvedt. Last dem ned gratis her, eller se på dem digitalt når du er ute å går. Nyt turen!

Justering av Markagrensa

Som varslet skal Markagrensa nå justeres og tilpasses, slik at den ikke lager unaturlige skiller av tomter og lignende. I det store er denne justeringen ikke særlig problemattisk, sett fra NOA sitt synspunkt. Allikevel er det enkelte tilfeller som ikke ligner på justeringer. Ett av disse er Lahaugmoen skytebane i Skedsmo kommune.

Bevar Marka_20150923_bilde

5.605 underskrifter mot aktivitetssoner i marka

5.605 underskrifter mot forslaget om å anlegge aktivitetssoner i marka ble i dag overrakt til Pia Farstad von Hall i samferdsels- og miljøkomitéen. Dette er sterkt uttrykk for ønsket om å bevare marka som et allsidig natur- og friluftslivsområde der naturopplevelsene står i fokus.

Familietur til Lutvann

Familietur til Lutvann. Natur, kultur og opplevelser.

Lurer du på hva du skal gjøre på søndag? NOA inviterer på tradisjonell og utradisjonell søndagstur til Lutvann. Det blir tur, men det blir også mulighet for å fiske, for å lære mer om skogen vår. Kanskje får vi også mulighet til å padle på Lutvann, der vannet er glassklart og du kan se bunnen selv der vannet er dypt. Vi brenner bål. Og de som har lyst på en lenger tur kan bli med på utforsking av omliggende åser.