Legger lista gledelig høyt!

– Nesten over forventning. Det er fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet sin umiddelbare kommentar til dagens byrådserklæring fra AP, MDG og SV.

– Med dette ambisjonsnivået og den lange lista med konkrete tiltak har partiene skaffet seg solid fallhøyde. På denne måten legger de sterkt press på egen gjennomføring, og det blir ikke lett å bortforklare dette dersom det ikke følges opp, konstaterer han.

Håpnes er svært positiv til transportpolitikken.
– Det er svært mye bra på transport og miljø. Her har Venstres Guri Melby allerede lagt et godt grunnlag for videre sykkelsatsing,  og vi merker oss at det monstrøse E18-prosjektet parkeres. Nå gjenstår den viktige utfordringen med å få til en god dialog med Akershus og Regjeringen om fortsettelsen, sier fagsjef i Naturvernforbundet Holger Schlaupitz.

Naturvernforbundet jubler over sterke tiltak for å bevare naturen i og rundt Oslo.

– Moderne naturforvaltning med vern, restaurering og økologisk byutvikling legges nå til grunn for arealplanleggingen, og det er godt nytt for den fantastiske Oslo-naturen. Vi merker oss konkrete tiltak for å  bevare gammelskog og kulturlandskap, at de vil realisere nasjonalpark i Østmarka og gjøre fjorden fri for miljøgifter. Og ikke minst  er vi svært fornøyd med at de hodeløse «aktivitetssonene» for alle praktiske formål parkeres.