Støtte og omtanke til våre ukrainske venner

Vi sender vår støtte og sympati til våre venner og samarbeidspartnere i Ukraina.

Naturvernforbundet sender varme tanker og vår fulle støtte til folk og sivilsamfunn i Ukraina. Som i alle kriger er det sivilsamfunn og demokrati som taper. Krig er en trussel mot alt liv.

Naturvernforbundet har nære samarbeidspartnere både i Ukraina og Russland. Vi står alle samlet om fordømmelsen av angrepet på Ukraina. Vold og krigshandlinger gir ikke annet enn lidelse og ødeleggelser.

Ecoaction er Ukrainas største miljøorganisasjon og Naturvernforbundet har i mange år samarbeidet tett med dem. Ecoaction er medlemsbasert og jobber med  miljøspørsmål slik som energi, klima, trasport og jordbruk. Uttalelse fra Ecoaction, miljøorganisasjon i Ukraina:

Uttalelse fra Social-Ecological Union, miljøorganisasjon i Russland

Vi vil her videreformidle en oppfordring fra Ecoaction, vår partner i Ukraina:

«Fortell at Russland har invadert Ukraina og at de ikke har noen rett til å gjøre det. Utrykk din støtte. Krig kjempes ikke bare med våpen, men også med falske nyheter. Dobbeltsjekk all informasjon».

Statement of the Russian Social-Ecological Union / Friends of the Earth Russia25.02.2022

With great concern, the RSEU Council is following the developments in and around Ukraine.  War is the worst thing that can happen to people and to nature.  Acts of war take human lives and have a huge negative impact on the environment.We oppose any military solutions to political conflicts, be it acts of war, arms race, military activity, or escalation of tension.