– Fortsetter et rått oljekjør

Regjeringen fortsetter det høye tempoet i oljepolitikken. I dag ble 83 blokker tildelt for oljeboring. Solbergregjeringen setter dermed ny oljerekord.

– I en tid da Regjeringen burde redusert oljeutvinningen, setter Regjeringen Solberg rekord i antall utvinningstillatelser. Det er direkte uansvarlig! Ønsker virkelig KrF å gå inn i en regjering som fører en så rå oljepolitikk, og kan Venstre leve med dette? sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg slapp i dag nyheten under Oljeindustripolitisk seminar i Sandefjord, samtidig som regjeringsforhandlingene pågår på Hadeland. Tildelingen skjer i konsesjonsrunden «Tildeling i forhåndsdefinerte områder 2018» (TFO). Av blokkene som i dag ble tildelt befinner 14 seg i Barentshavet, 32 i Norskehavet og 37 i Nordsjøen.

– Ingen av disse områdene burde vært åpnet, sier Ask Lundberg.

Utslippene må halveres innen 2030
Tildelingen av oljeblokker kommer til tross for at FNs klimapanel gir verden elleve år på å halvere utslippene av klimagasser. Ifølge rapporten som ble publisert i oktober i fjor må omfattende utslippskutt gjennomføres i alle sektorer for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.

– Det er ingen tidligere regjeringer som har visst mer om alvoret i klimakrisen enn Regjeringen Solberg. Dersom verden skal ha sjans til å nå målene i Parisavtalen, må utslippene nærmest halveres globalt innen 2030 og være netto null innen 2050. Det betyr at vi ikke kan lete etter mer olje. Snarere tvert imot. Likevel fører Regjeringen en ekstremt offensiv politikk for å opprettholde et høyt aktivitetsnivå på sokkelen i mange tiår fremover, sier Ask Lundberg.

Tidenes mest hensynsløse
En gjennomgang Naturvernforbundet har foretatt av oljepolitikken siden 2002, gir grunnlag til å kåre Regjeringen Solberg som tidenes mest hensynsløse i iveren etter å hente opp olje og gass.

– Regjeringen Solberg ligger på topp i brutte miljøråd, antall utvinningstillatelser og grønt lys til oljeboring i de aller mest kystnære og sårbare havområdene. Dette er det motsatte av hva verden trenger. Ettertiden vil dømme denne regjeringen hardt, sier Ask Lundberg. if(«undefined»==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper[«DCKAH»]={},window.datawrapper[«DCKAH»].iframe=document.getElementById(«datawrapper-chart-DCKAH»),window.addEventListener(«message»,function(a){if(«undefined»!=typeof a.data[«datawrapper-height»])for(var b in a.data[«datawrapper-height»])if(«DCKAH»==b)window.datawrapper[«DCKAH»].iframe.style.height=a.data[«datawrapper-height»][b]+»px»});