Tonedøvt fra Equinor

– Når IEA sier det ikke er mer behov for ny olje i et 1,5-gradersscenario, og FNs generalsekretær ber oss la olja ligge, er det på tide å lytte. Equinors planer om utbygging av Wisting, det nordligste feltet på sokkelen, er tonedøvt og virkelighetsfjernt, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

OljeplattformNaturvernforbundet

Equinor sendte 1. februar ut høring på konsekvensutredning for oljefeltet Wisting. Feltet vil ligge 300km fra Finnmarkskysten og bli det nordligste feltet i Barentshavet. Naturvernforbundet reagerer på at man vil åpne opp for nye oljefelt i Arktis.

– Vi er i en klimakrise nå. Da er det ikke plass til eller behov for mer olje og gass, aller minst i våre aller mest sårbare, arktiske havområder, fortsetter Gulowsen.

Naturvernforbundet er også kritiske til planen om å elektrifisere plattformen med kraft fra land.

– Å bruke kraft fra land til et nytt oljefelt så langt nord er et ekstremt forslag. Den dyrebare strømmen vår bør brukes på næringer som gir reell omstilling og ikke til å grønnvaske oljeindustrien.