Unik rettssak mot Shell i Nederland

– Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. – Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

I dag startet en rettssak mot Shell hvor selskapet anklages for å ha ødelagt folks liv og helse som følge av omfattende miljøforurensning i Niger-deltaet i Nigeria. Saken er unik siden det er første gang et multinasjonalt selskap blir stilt for en nederlandsk domstol for å svare for overgrep i ​​andre land.

Det er Milieudefensie og fire nigerianske bønder og fiskere som har klart å trekke selskapet for retten. Foruten grundig opprydding av oljesølet krever saksøkerne kompensasjon for ofrene, og at Shell pålegges å bytte ut gamle rørledninger som lekker ut olje.

Miljøødeleggelsene i Niger-deltaet har pågått i mange tiår uten at Shell har gjort noe for å rydde opp etter seg. Resultatet er barn som får skittent drikkevann, folk som blir syke og flere som har mistet levebrødet sitt etter at det er  blitt umulig å livnære seg som bonde eller fisker. Dom i saken er ventet rundt årsskiftet.