• Oppland

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2016

Godtar ikke hyttebygging som går ut over viktige naturområder

22.02.2006:

Nord-Aurdal kommune må legge vekt på en langsiktig og miljøvennlig utvikling av hytteområder, der viktige natur- og friluftsarealer ikke blir skadelidende, skriver Forum for Natur og Friluftsliv Oppland (FNF) i sin høringsuttalelse til delplan for Merket utmarksområde.

Kjøring i utmark ødelegger natur og reduserer rekreasjons- og opplevelseskvalitet

01.10.2005:

Naturvernforbundets fylkeslag ser med stor skepsis på den tiltagende motorferdsel i utmark. Et av dem er Naturvernforbundet i Oppland. - Barmarkskjøring forårsaker store skader i sårbar fjellvegetasjon og er i ferd med å bli et nasjonalt problem. Bruken av terrenggående firehjulinger eksploderer og snøscootertrafikken er et stadig økende problem. Dessverre ser vi at noen kommuner svikter og gir dispensasjon for lett. Det må endres, sier fylkesleder Erik Wold.

"Små" landsbyar med plass til 40 000 bebuarar og handlegater i fjellheimen?

29.09.2005:

"Eg såg akkurat eit program om hyttebygging. På Filefjell stod ordføraren og blafra med kart og store ord om vekst og infrastruktur. ... I Vang blir dei kanskje rike på kroner, ei stund. Kva når oldebarna krev svar på korleis dette kunne skje? Kva når stillheita på Filefjell er borte for alltid?" Det skriv Kirsten Inga Kamrud i ein artikkel etter at ho såg programmet "Hytteboomen" på NRK Brennpunkt denne månaden.