– På tide Ap sier ja til et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Torsdag 4. til søndag 7. april 2019 arrangerer Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet folkefest for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja utenfor landsmøtet i Arbeiderpartiet.

Spørsmålet om oljeboring ventes å bli et av de store stridstemaene når landsmøtet åpnes på torsdag. Lørdag blir det aksjon og fest på Youngstorget.

Bakgrunn
I løpet av 2018 og 2019 har mange fylkeslag i Arbeiderpartiet gått bort fra partiets vedtatte krav om konsekvensutredning av områdene. På vei inn i landsmøte helga støtter 12 av 15 fylkeslag forslaget om å holde Lofoten, Vesterålen og Senja oljefritt.  Om partiet velger å snu på landsmøtet vil det for første gang være et flertall på stortinget mot oljeboring i de sårbare områdene. Dette vil være en historisk seier for miljøbevegelsen som i mange år har jobbet for å snu Arbeiderpartiet i dette spørsmålet.

– For femte gang tropper vi opp utenfor landsmøtet til Arbeiderpartiet for å oppfordre dem til å lytte til kunnskapen, til egne velgere og til flertallet i befolkninga nasjonalt og lokalt. Nå er det på tide at Ap blir med på vinnerlaget og sier ja til et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, sier Odd Arne Sandberg, Gaute Eiterjord og Silje Lundberg, lederne i Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet.

I tillegg til arrangørene, støtter mer enn 25 organisasjoner og partier folkefesten.

HØYDEPUNKTER FRA PROGRAMMET

Torsdag 4. april
19:00        Saunasession på SALT – program

Lørdag 6. april
08:00        Aksjon utenfor Folkets hus – det ventes flere hundre deltakere

10:00        Folkefest på Youngstorget

• Appeller fra bla. Ina Libak – AUF, Lena Hamnes – Vågan AP, Kjersti Barsok – NTL, miljøorganisasjonene, Miljøagentene, Fight for det Bight (aksjonen mot oljeboring i Australbukta)
  • Konserter med Ida Maria, Moddi, Mall Girl
  • Kunstinstallasjoner: En stor fiskehjell, fotoutstilling med bilder av de verdenskjente fotografene Cristina Mittermeier og Paul Nicklen bla.
  • Stand-up med Sigrid Bonde Tusvik

15:15 ca.    Arbeiderpartiet stemmer over forslaget om Lofoten, Vesterålen og Senja
Feiring på torget så snart avgjørelsen kommer

17:15         Landsmøtet slutt for dagen