Norges Naturvernforbund støtter årets TV-aksjon, Et Hav Av Muligheter!

Sammen skal Naturvernforbundet mobilisere til å redusere plastutslipp og ta vare på verdenshavene.

Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. Med konkrete tiltak der problemene er størst, skal årets TV-aksjon ta plasten ved rota.

Norges Naturvernforbund har jobbet med problematikken plast og plast i havet i mange tiår, og vi hatt utallige ryddeaksjoner, både ved strand, innland og bykjerner. Vi har svært mange aktive fylkes- og lokallag, med tusenvis av engasjerte medlemmer og ildsjeler over hele Norge, som dedikert og begeistret bruker fritiden sin med å ta vare på havet og dyrelivet som er truet. Årets viktigste dugnad går til å bekjempe plast i havet og vi oppfordrer alle til å bli med.

Med midler fra TV-aksjonen starter jobbingen der problemet er størst: Det estimeres at en fjerdedel av plasten i havet kommer fra Sørøst-Asia. Derfor er TV-aksjonsmidlene øremerket prosjekter i Thailand, Vietnam, Filipinene og Indonesia.

Årets TV-aksjon skal bekjempe plast i havet gjennom å etablere og forbedre eksisterende avfallssystemer for mer enn 900 000 mennesker. Det skal samles inn og resirkuleres søppel som i dag ender opp i naturen, redusere bruken av unødvendig plast og jobbe for at beslutningstakere forplikter seg til å nå målet om null plast på avveie i 2030.

Hjertet i TV-aksjonen er bøssebærere. Den enkleste måten å engasjere seg på er å opprette en egen digital bøsse, det gjør du ved å gå inn på www.spleis.no og opprette en spleis, eler gå inn på www.blimed.no og samle inn penger i ditt nettverk. Naturvernforbundet har allerede mange digitale bøsser rundt om i landet – som du finner her – og vi kommer nok til å få samlet inn mange bidrag til årets store havdugnad.

• Registrer deg på blimed.no
  • Gjør bøssa personlig
  • Del i nettverket ditt

Har du spørsmål om å være digital bøssebærer, eller ønsker bistand, tips eller triks til hva dere som fylkes og-/ eller lokallag og medlemmer kan gjøre? Ta kontakt med fagrådgiver Ellen Mikkelsen.