Kampen for fjorden

Det er som om det står en vekt på bredden av Førdefjorden. I den ene vektskålen ligger en uvanlig rik og ren fjord.
I den andre er det mineraler, store fortjenester og millioner av tonn med gruveavfall.
Hvilken side veier tyngst til slutt?

mann fisker

Nordic Mining fikk i 2015 tillatelse til å deponere opptil 250 millioner tonn gruveavfall Førdefjorden.

Hvert år kan fire millioner tonn med avgangsmasser bli dumpet i sjøen.

I 2021 fikk gruveselskapet også tillatelse til å slippe stoffet SIBX ut i den artsrike fjorden. Dette er et stoff som er svært giftig for vannlevende organismer, og det er lite kunnskap om hvordan stoffet vil brytes ned i fjorden. I 2020 fikk selskapet driftstillatelse.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har påklaget alle tillatelser, uten å nå fram. Derfor bestemte de to organisasjonene seg for å saksøke staten sommeren 2022.

Førdefjorden er en artsrik og intakt fjord med store naturverdier, som har gitt grunnlag for bosetning og naturbaserte næringer i flere tusen år.

Fjorden er en av våre nasjonale laksefjorder, med fire lakseførende vassdrag. Den har en rik bunnfauna og er hjem for truede og sårbare arter.

Sjøbunnen i området der det skal dumpes gruveavfall får høyeste score i undersøkelser fra Havforskningsinstituttet. Det er funnet koraller og rødlistearter som blålange i og ved det planlagte deponiområdet.

Førdefjorden har høyere artsmangfold av dyr som lever nedi sedimentene på havbunnen enn flere andre vestlandsfjorder. Her finner man trolig en genetisk unik type av dypvannsfisken skolest.

dykker under vann

– Tillatelsene må trekkes

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener at Klima- og miljødepartementets dumpingstillatelse er et klart brudd med forurensningsloven og EUs mineralavfallsdirektiv.

Ifølge lovverket skal det lages plan for avfallshåndtering, og minimering av avfall skal være en del av prosessen. Da utslippstillatelsen ble gitt i 2015 var det ingen slik plan. Det var først etter at Naturvernforbundet og Natur og Ungdom sendte varsel om søksmål til Klima- og miljødepartementet at Miljødirektoratet bestilte planen fra gruveselskapet. Planen ble levert 5. juli 2022.

– Tillatelsene må trekkes, slik at dette miljøskadelige prosjektet kan skrinlegges en gang for alle. Førdefjorden må bevares, ren og fiskerik som nå, også for kommende generasjoner. Dette er en av få gjenværende fjorder på Vestlandet med et intakt og fullt fungerende økosystem, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Striden om gruvedumping i Førdefjorden kommer opp for Oslo tingrett 18. september. På bildet Nordic Minings industrianlegg på Engebø. Foto: Tor Bjarne Christensen

Stor tro på seier

– Gruveselskapet har fått alle tillatelser, og det er ingen flere klagemuligheter. Derfor tar vi saken til retten. Vi kan ikke sitte og se på at et så utdatert og forurensende prosjekt blir gjennomført. Vi har stor tro på at vi kan vinne, sier NU-leder Gina Gylver.

Det er det anerkjente advokatfirmaet CMS Kluge som har ført søksmålet om gruvedumping i Førdefjorden for Natur og Ungdom og Naturvernforbundet. CMS Kluge har over 200 ansatte og deltar i et internasjonalt advokatsamarbeid med mer enn 70 kontorer i over 40 land.

– Vi står sammen med lokalbefolkningen, forskningen og fremtidige generasjoner i denne saken. Vi er klare til å gi alt i kampen for rene fjorder. Nå tar vi denne saken til retten for å stanse dette katastrofale prosjektet, sier Gylver .

to foran tingretten

Derfor saksøker vi staten:

• Gruveselskapet har fått tillatelse til å starte opp, det er ingen flere klagemuligheter.
  •  Gruveselskapet har ikke undersøkt godt nok hvordan prosjektet kan designes på en måte som gir maksimal avfallsminimering og unngå behov for sjødeponi.
  • ESA har påpekt mangler ved gjennomføringen av mineralavfallsdirektivet.
  • Mye tyder på at sjødeponiet er unødvendig, og derfor ulovlig.
  • Et godt rettsvern for naturen er avhengig av at forvaltningsbeslutninger som har virkning for miljøet blir prøvd av domstolene.

Nesten ingen tillater gruvedumping

Norge er ett av svært få land i verden som fortsatt tillater dumping av gruveavfall i sjøen. Både Indonesia og Chile har nylig vedtatt å slutte med slik gruvedrift. Norge står nå alene med Papua Ny-Guinea om å tillate nye prosjekter med gruvedumping i sjø.

– Skal Norge ha troverdighet i det internasjonale miljøarbeidet, kan vi ikke være det siste landet i verden som forurenser sjøen med gruveavfall. Vi krever nå at denne naturødeleggende praksisen blir forbudt, også i Norge. Det er viktig at Norge inntar en internasjonal lederrolle i arbeidet for et rent hav. Da må man snarest stanse alle tillatelser til gruvedumping, sier Anne-Line Thingnes Førsund, fylkesleder i Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane.

–  Det er helt uakseptabelt å dumpe millioner av tonn med gruveavfall i Førdefjorden. I tillegg til store mengder slam og partikler, inneholder gruveavfallet farlige miljøgifter. Dette er et svært risikabelt eksperiment. Det sier seg selv at vi ikke kan behandle fjordene våre på denne måten, sier Thingnes Førsund.

21. november kommer dommen!
Følg med på fjordsøksmålet.no