blåmeis, meis, fugl

Blåmeisen er blant fuglene som kommer tilbake tidlig om våren. Foto: Wikimedia Commons

Lær deg å kjenne igjen vårfuglene!

Nå om våren begynner de forskjellige fugleartene å synge, og en etter en bidrar de til å gjøre det vårlige blandakoret mer og mer imponerende. Finn ut hvordan de forskjellige fuglene høres ut, og når på våren de begynner å synge!

Det å lære seg fuglelyder gjør vårkvitringen mye mer spennende, og mange fugler har svært særegne lyder som er lette å lære seg. Kan du noen fugler, lærer du fort å gjenkjenne flere!
Her har vi gruppert lydene omtrent etter når på våren fuglene starter å synge. Dermed kan du lære deg noen av dem som ikke har kommet enda, og vente i spenning på når den første kommer til et område nær deg!

Hjelp småfuglene - bli medlem i Naturvernforbundet i dag! Naturvernforbundets medlemmer, tillitsvalgte og ansatte arbeider hver dag for å bevare naturen, redusere klimautslippene – og sikre en levende natur hvor småfugler og andre dyr kan trives. Bli med på laget - bli medlem i dag du også! Trykk her for å bli medlem eller send SMS med NATUR til 2377,-

Kjøttmeis

Taksvale
Låvesvale

Fugler året rundt
Det er mange flere fugler enn de som bidrar til vårkvitringen, det kan være verdt å lære seg. Går du i fjellet vil du for eksempel kunne gjenkjenne lirype, fjellrype  og ravn. I skogen kan du hele året finne for eksempel toppmeis, svartspett, grankorsnebb, dompap og Norges minste fugl - fuglekonge.

Åkerrikse
Den rare lyden av åkerrikse er blant dem som er lette å identifisere, men den høres svært sjelden. Kun i kulturlandskap på svært få steder i Norge kan du være så heldig å høre hannens monotone kreks-kreks-lyd utover sommerkveldene.

Tårnseiler
En av fuglene vi har her kortest er tårnseileren, som du bare hører hvine over hustakene noen få uker på sommeren.

Vil du bygge egen fuglekasse? Medlemmer får medlems-rabatt i Naturvernforbundets nettbutikk på blant annet fuglekasse.