Partitopper i miljødebatt hos Naturvernforbundet

Utenriksministeren, finansministeren, en mulig statsminister, en partileder og en stortingsrepresentant kom til Naturvernforbundets landsmøte. Øverst på dagsorden sto klimaendringene og oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen.

Politisk debatt med politikere og Naturvernforbundet

Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) utfordret i går Naturvernforbundet til å løfte klimaperspektivet opp på et mer globalt nivå og tørre å se mer på utslippene i fattige land.

Utslipp i fattige land
– Veksten i klimautslipp kommer ikke i vår del av verden. Vi er på vei inn i utflating, og det vil gå ned. Men veksten vil komme i land som er på vei til å vokse seg ut av fattigdom. Det vil være et stort behov for energi, og det vil bli bygget kullkraftverk. Så blir spørsmålet: Kan vi forvente at de fattigste vil gå med og ta forpliktelser. Det er en stor problemstilling, som jeg utfordrer Naturvernforbundet til å gå mer inn i, sa Støre.

Utenriksministereren ga Naturvernforbundet ros for utrettelig miljøkamp og understrekte miljøorganisasjonenes viktige rolle i miljøkampen.

– Vi trenger fortsatt trykk fra dere, både fra det sivile samfunn og fra den kunnskapen dere besitter. Vi kan ikke suge alt fra eget bryst. Vi trenger også dere, sa Støre.

Utfordret toppolitikerne
Støre ble avløst av regjeringskollega og finansminister Kristin Halvorsen (SV), partileder Lars Sponheim (V), stasministerkandidat Erna Solberg (H) og stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Frp). De var innkalt til debatt.

– Da jeg gikk på morgenflyet i dag var det nesten et styringsdyktig Storting på vei til dere. Det sier noe om Naturvernforbundets viktige rolle, repliserte Støre før han gikk.

Politikerne ble utfordret på viktige miljøsaker. Boring etter olje og gass i Lofoten og Vesterålen sto øverst på dagsorden.

– Vi kan ikke åpne Lofoten og Vesterålen for oljevirksomhet. Her er den største gjenværende fødestua for tosk. Men dette handler også om å ta vare på arbeidsplasser. Olje- og gassvirksomhet truer både umistelige fiskeressurser og viktige arbeidsplasser, sa Kristin Halvorsen.

– Ingen klimasak
Erna Solberg på sin side la ikke skjul på at Høyre vil åpne for oljeboring i området.

– De som sier at Lofoten-spørsmålet er avgjørende for klimaet tar feil. Verden kommer til å trenge mer fossil energi. Norge utvinner olje og gass renere enn noen andre. Det blir høyere CO2-utslipp hvis man utvinner i andre land, sa Solberg.

– Sorry, vi har barnebarn
Høyres statsministerhåp fikk svar på tiltale av mulig regjeringskollega Lars Sponheim (V). Han gjorde det klart at Venstre ikke kommer til å gå med på noen utbygging i Lofoten og Vesterålen.

– Sorry vi har barnebarn! Vi kan ikke være med på dette her. Hvis Erna vil ha oss med på dette i regjering, vil vi gå stille ut av regjeringskontorene. Jeg trenger ikke å vite mer. Jeg vil ikke ha olje og gassutvinning i Lofoten og Vesterålen. Ingen kan få bruke Venstre som rundingsbøye for å få til Lofoten og Vesterålen. Da er døra stengt, sa Sponheim.

Frykter ikke økt skipstrafikk
Fremskrittspartiets Ketil Solvik-Olsen mener det er feil å la petroleumsressursene i området ligge urørt. Han frykter heller ikke økt skipstrafikk.

– Skipstrafikk vil det bli øking av uansett. Hvis det blir oljeutvinning, vil oljevernberedskapen uansett øke. Vi skal ikke åpne alt i Lofoten og Vesterålen uten krav. For oss kan det bli mulig at vi krever helt nye boremetoder for å få avstand til kysten. Så kan vi legge ilandføringen der det passer best, sa Solvik-Olsen.

Frp uklar på klimaavtale
Da de ble utfordret på om de vil undertegne en ny klimaavtale, var det bare Fremskrittpartiet som ikke ga et tydelig ja.

– Vi må unngå en avtale der vilkårene er strengere for noen land enn for andre. Da flytter man bare aluminiumsindustrien og utslippene fra Norge til Kina, sa Solvik-Olsen.