Tre generasjoner tenner lys for Klimasøksmålet

Tusenvis skal markere sin støtte til klimasøksmålets siste runde i Høyesterett med lysmarkeringer tirsdag 3. november, kvelden før klimasøksmålet skal opp i Høyesterett. Målet med markeringen er å skape oppmerksomhet om at oljeboring i Arktis er i strid med Grunnloven. Staten er saksøkt for brudd på miljøparagrafen, og den 4. november starter søksmålet i Høyesterett.

Det er lagt opp til over 40 markeringer i Norge, samt noen støttemarkeringer spredt rundt hele verden, fra Svalbard i nord til Filippinene i sør.

Tre generasjoner, representert ved Natur og Ungdom, Greenpeace Naturvernforbundet og Besteforeldrenes klimaaksjon, står sammen om markeringene for Grunnlovens miljøparagraf. De tenner lys kl. 18.14 dagen før rettssaken begynner.

– Barn og unge demonstrerer for klimatiltak over hele verden. Men for å redde kloden fra de farligste klimaendringene må vi også få med oss da gamle. I dette klimasøksmålet står unge og gamle sammen i kravet om å stanse klimaendringene, og ansvarliggjøre dagens politikere, sier Therese Woie, leder i Natur og Ungdom.

I Oslo stiller miljøaktivister i en menneskelig lyslenke mellom Stortinget og Høyesterett. Det blir underholdning ved Mr. Orkester. Lys tennes kl. 18.14 som et nikk til undertegningen av Grunnloven for litt over 200 år siden. Miljøparagrafen er relativt ny og har ikke blitt prøvd for retten tidligere. Høyesterett skal avgjøre hvor viktig § 112 blir.

– Verden har blitt enige om å stanse oppvarmingen over 1,5 grader. Da kan ikke Norge tildele oljelisenser for produksjon langt forbi tidspunktet verden må oppnå nullutslipp og langt inn i våre mest verdifulle havområder i det sårbare Arktis, avslutter Woie.

Lysmarkeringene er del av en internasjonal aksjonsdag for Klimasøksmål Arktis. Arrangementene gjennomføres i tråd med smittevernreglene.

Presse er hjertelig velkommen.

Bilder fra markeringen i Oslo (flere legges etter hvert ut, inkludert fra andre markeringer i Norge/utlandet):