Norge dropper klimakrav til skipsfarten i København

Norge vil ikke lenger bruke Københavnmøtet til å sette mål for hvor mye den internasjonale skipsfarten skal kutte utslippene med. Norge ønsker nå i stedet at disse kravene skal settes av den Internasjonale Maritime Organisasjonen (IMO). Norges Naturvernforbund frykter skipsfarten med dette vil kunne fortsette som før og at utslippene vil øke kraftig.

Utslippene fra internasjonal skipsfart er ikke regulert i Kyotoprotokollen fra 1997. Også den gang var tanken at IMO skulle ta hånd om dette og regulere utslippene, men det har skjedd lite i IMO på de 12 årene som har gått. I mellomtiden har utslippene økt.

– Vi frykter det vil gå nye 12 år med økte utslipp dersom ikke verden setter klare krav til store utslippskutt også fra den internasjonale skipsflåten, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Sakset fra Norges forslag:

(…)Encourages the International Civil Aviation Organization and the International Maritime Organization to continue, without delay, their activities for the development of policy approaches and measures to limit and reduce greenhouse gas emissions, and specifically:

(a)  To establish sufficiently ambitious mid-term and long-term global goals for the limitation and reduction of greenhouse gas emissions from aviation and marine bunker fuels, respectively, to be achieved through the application of their policy approaches and measures; (…)

Les hele forslaget her.

Norge mente inntil nylig at det skulle settes utslippskrav til den internasjonale skipstrafikken under møtet i København. Miljøverndepartementets nettsted kan man fortsatt lese følgende formulering:

“A global target for emissions from international shipping should be established by COP 15 in Copenhagen.”

Under klimaforhandlingene i Barcelona i november i år, gikk Norge imidlertid bort fra dette forslaget og fremmet et forslag om at IMO skal sette kravene til hvor mye skipsfarten skal kutte utslippene med. Dette forslaget ble fremmet sammen Canada og Japan.

–  Norge bør som et minimum støtte EUs forslag om at internasjonal skipsfart skal redusere sine utslipp med 20 %, mener Haltbrekken.

– EU har foreslått at dette skal vedtas i København. EUs forslag er etter vårt syn også for svakt, kuttene må bli større, men EU ønsker i alle fall at det skal settes utslippskrav i København, ikke overlate det til IMO, sier han.