Håper på en handlekraftig klima- og miljøvernminister

Naturvernforbundet håper vi får en handlekraftig miljøvernminister i Tine Sundtoft, sier leder Lars Haltbrekken. Arbeidsoppgavene for ministeren står i kø.

Erna Solberg holder en tale med politikere i bakgrunnen

Høyre har gjennom hele valgkampen lovet en langt tøffere kamp mot de farlige klimaendringene. Dette blir en av de aller første sakene den nye miljøvernministeren må gå i gang med.  Naturvernforbundet overleverte i dag en liten liste over noen av de viktigste arbeidsoppgavene Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft må gå i gang med:

1: Kutt klimautslippene

Norske utslipp har økt med over 5 prosent siden 1990 mens de er redusert med 16 prosent i Sverige og Danmark. Vi kan ikke vente på at verden skal bli enige om en ny klimaavtale. Det vi virkelig mangler, er kraftige grep som reduserer utslippene fra veitrafikken og oljesektoren. Utslippene fra veitrafikken har økt med 30 prosent siden 1990. I oljesektoren har utslippene økt med 77 prosent.  Klimaforskere sier at 4/5 av de allerede oppdagede fossile energiressursene må bli liggende i bakken. Her må Norge ta sitt ansvar.

2: Styrk skogvernet:

Halvparten av de trua artene i Norge lever i skogen. For å ta vare på disse må vi verne minst 10 prosent av den produktive skogen. I dag har vi vernet 2,7 prosent. I Statsbudsjettet er det foreslått å øke bevilgningene til skogvern med 100 millioner kroner neste år og trappe dette opp med 100 millioner årlig fram mot 2021. Naturvernforbundet mener bevilgingene må trappes opp til 1 milliard årlig for at vi skal kunne ta vare på nok skog til å sikre plante- og dyreartene som lever der for framtidige generasjoner.

3: Ta vare på kysten – ikke bruk fjordene som avfallsplass for gruveindustrien

Gruveindustrien ønsker å bruke norske fjorder som avfallsplass. Våre fremste forskere i Havforskningsinstituttet har advart kraftig mot bruk av sjødeponi. Noen steder er det store mengder tungmetaller, andre steder er det store mengder masse som vil dekke til fjordbunnen og ødelegge livet i fjordene. Både vi, fiskerne og oppdretterne har advart mot flere av de konkrete planene som finnes blant annet i Sogn og Fjordane og i Finnmark. I løpet av høsten kan miljøvernministeren få den første saken på sitt bord, nemlig spørsmålet om den nasjonale laksefjorden Repparfjorden i Finnmark, skal brukes som avfallsplass eller ikke. I tillegg må den nye ministeren sørge for at vi får fortgang i arbeidet med å rydde opp i gamle miljøsynder som forurenser vårt felles matfat i mange norske fjorder. Flere steder er det farlig å spise sjømat. Bevilgningene til fjerning av sterkt forurensa sedimenter på fjordbunnen er mer enn halvert de siste årene, noe som gjør at opprydningsarbeidet går svært sakte.

4: Ta vare på elvene og den urørte naturen

To tredeler av norske vassdrag er allerede bygget ut. Presset på naturen fra nye kraftutbygginger er stort. Den nye miljøvernministeren må sørge for at naturen tillegges langt større vekt i slike saker enn tilfellet er i dag. Hvis ikke står vi i fare for å miste de siste flekkene av inngrepsfri natur i Norge. Det er elvemuslingen, fossekallen, ålen og villaksen som taper dersom det blir lettere å bygge ut småkraftverk i elver og bekker. Naturvernforbundet har pekt ut 12 elver som er spesielt viktige å verne, både for å sikre sårbare arter, og for å sikre friluftslivopplevelser.  En elv og et urørt naturområde inneholder mye større verdier enn bare kilowattimer!

5: Flere nasjonalparker

Under den forrige borgerlige regjeringen satte miljøvernminister Børge Brende (H)  rekord i opprettelse av nye nasjonalparker. Han opprettet og utvidet 20 nasjonalparker, naturreservat og landskapsvernområder. Dette er en stolt arv, og en rekord som den nye ministeren må videreføre. Preikestolen i Rogaland og Østmarka ved Oslo er to områder som må vernes som nasjonalparker.

6: Ta vare på norske rovdyr

Rovdyrene spiller en viktig rolle i naturen. En natur med rovdyr er en rikere natur enn en natur uten rovdyr. Naturvernforbundet er lettet over at regjeringsplattformen ikke tar til orde for å svekke rovdyrenes plass i naturen, men presset på å få skyte rovdyr er sterkt. Her trenger vi en miljøvernminister som legger vekt på fagkunnskap og som står opp for rovdyrene.