Norges første kommunale energirådgivningstjeneste

Som første kommune i landet tilbyr Asker kommune nå energirådgivning til sine innbyggere. Det betyr at folk i kommunen kan få full gjennomgang av energibruken i sitt hjem av en kvalifisert energirådgiver. Tjenesten driftes av Naturvernforbundet.

I jungelen av energisparingstiltak er det vanskelig å finne ut hvilken effekt de ulike mulighetene har, og hva som lønner seg i hvert enkelt hus.

Målet med energirådgivning i kommunal regi er at det skal bli lettere for innbyggerne å redusere energiforbruket og skifte ut oljefyr.

I Sverige er dette en lovpålagt oppgave i alle kommuner.

Prioriterer oppussing og rehabiliteringer
Det er spesielt de som er i ferd med å bygge nytt, rehabilitere og skifte varmesystem som skal prioriteres.

– Når man rehabiliterer bygg, tar man valg som avgjør energiforbruket for lang tid fremover, sier Naturvernforbundets Dag A. Høystad, landets første kommunale energirådgiver.

– Problemet er at de fleste velger gamle løsninger når de kunne fått framtidens løsninger med minimale ekstra kostnader. Alle bygg bør ha en enkel energiplan som gjør det mulig for eieren å velge riktig når man likevel skal rehabilitere og skifte ut utstyr, legger han til.

Som en del av prosjektet vil kommune organisere ”besøkshjem” der interesserte kan komme og se ulike løsninger i praksis.

Kommunen satser bredt
I Asker kommunes forslag til ny energi- og klimaplan er målet å redusere innbyggernes samlede klimautslipp med 20 prosent. Kommunen selv skal gå foran ved å redusere egne utslipp med 30 prosent.

I tillegg til den personlige rådgivningen skal lokale bedrifter som spesielt god kompetanse på energiomlegging kartlegges.

Valgte organisasjonskompetanse
Etter en anbudsrunde valgte Asker kommune å inngå en avtale med Naturvernforbundet om å drive rådgivningstjenesten.

– Naturvernforbundet har gjennom lang tid bygd opp erfaring på energirådgivning, og har allerede samarbeidet med både bedrifter og offentlige instanser på temaet, forklarer Høystad.