Norge fortsatt dyrest i Norden

Å reise kollektivt i våre største byer har bare blitt marginalt dyrere de siste to årene. Men Norge er fortsatt Nordens dyreste pendlerland for kollektivtrafikanter.

Trondheim er Norges billigste bussby. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø. Kjøper du et kort som gjelder for et halvt år, får du reise ubegrenset i trønderhovedstaden og omegn for 533 kroner i måneden.
– Prisene bestemmes av politiske vedtak. Vi er likevel stolte av å være billigst, og fokuserer på å ta vare på våre lojale kunder, sier Grethe Opsal, kommunikasjonssjef i AtB i Trondheim.

Se alle prisene her.

650 kroner i Kristiansand
I Kristiansand må du ut med 650 kroner for det samme privilegiet, noe som gjør sørlandsbyen til Nordens dyreste.
– Vi har nå startet budsjettprosessen for 2015, og takstene er en del av denne. Vi har to inntektskilder, billettinntekter og tilskudd. Takstene vil avhenge av hvilke behov som finnes, og hvilken tilskuddsandel vi får. Setter vi ned prisen, vil det gå utover noe, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.

– Bruk bompenger
– Dette viser at kollektivtrafikken i Kristiansand og Agder er underfinansiert. Vi må bruke av bompengeinntektene til drift av bussen, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet i Kristiansand.
Ulltveit-Moe skryter likevel litt av Agder Kollektivtrafikk. De har et rimelig månedskort for ungdom som dekker hele Sørlandet. De har også rabattert månedskort for alle under 30 år, alle studenter tilknyttet studiesteder i Agder og honnørreisende. Men for voksne, yrkesaktive mennesker, som er den gruppen som kjører mest bil, er Kristiansand og omegn Nordens dyreste kollektivby.
– Vi må nok innrømme at vi er av de dyreste. Vi har også en avtale med våre eiere om at takstene skal økes i tråd med den generelle prisstigningen. Men dette er snittall, og innretningen på dette kan diskuteres, sier Wiken.

Island billigst
Det billigste kollektivtilbudet for faste pendlere finner vi på Island. Hvis du kjøper et 9-måneders kort for kollektivtrafikken i Reykjavik, kommer du under 300 kroner i månedlig utgift. De største hovedstedene Stockholm og København er dyrere enn andre byer i samme land, mens Oslo og Helsinki ligger i nedre prissjikt for sitt land.
Det er imidlertid ulikheter på hva kortene dekker. I Oslo, Stockholm og København kan du bruke kollektivtilbudet døgnet rundt uten å betale noe ekstra, mens i Bergen og Trondheim er ikke nattbusser inkludert. Kortet for Oslo og Trondheim gjelder også på tog, det gjør ikke kortene i Bergen, Stavanger og Kristiansand.
De forskjellige byene har også ulike tilbud til spesielle grupper: barn, ungdom, studenter, honnørreisende, funksjonshemmede og andre.

Her kan du lese alle priser som Natur & miljø har sjekket.