Museskritt mot bærekraftig hverdag

Fra 2013 til 2014 ble Norges totale klimagassutslipp redusert med 0,15 prosent. Hver nordmann slapp ut 0,9 tonn CO2 mindre årlig i perioden 2011-2014 sammenlignet med 2007-2010. Det gir en prosentvis nedgang på 7,4 prosent per hode.

Norsdmenns utslipp av klimagasser er på vei ned, selv om tempoet er langt lavere enn forskere og miljøvernere mener trengs for å hindre ødeleggende klimaendringer i fremtiden.

Her er noen nøkkeltall for utslippene av klimagasser:

2011-2014
■ 10,8 tonn CO2-ekvivalenter per innbygger årlig
■ Norges utslipp 2014: 53,79 millioner tonn

2007-2010
■ 11,7 tonn CO2-ekvivalenter per innbygger årlig
■ Norges utslipp 2007: 57,05 millioner tonn
Kilde: KOSTRA/Statistisk sentralbyrå

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø hentet ut tall for norske kommunes innsats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Finn din kommune i denne pdf-en! (30,2 MB)

Les også disse sakene:

Hva gjør din kommune for miljøet?
Hvor mye kastes, hvor mye gjenvinnes, hvor mye slippes ut, hvor mange rovdyr drepes og hvor mange el-biler er det der du bor? Natur & miljø har laget en enkel miljøprofil for din kommune og sammenlignet innsatsen til dagens kommunepolitikere med deres forgjengere.

Med rett til å dispensere
Forbudet mot bygging i strandsonen er ikke mye verdt når kommunestyret settes. Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

Der ingen skulle tro at noen får bo
Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud.