153 arter i fritt fall

Lomvien er i ferd med å forsvinne fra fuglefjell langs store deler av norskekysten. Sjøfuglen er blant de 153 artene som har den mest dramatiske nedgangen i Norge. Av landets 2400 truede arter er knapt noen mer utsatt. Natur & miljø har listen over artene som er på størst nedtur.

2010 var året da utryddelsen skulle stanse. Når året går mot slutten, viser den nye rødlisten at tallene for truede og utdødde arter stiger.

– Det er ingen tvil om at utryddelsen fortsetter, slår Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken fast.

Lomvi, ål, pigghå, trønderlav, storskate, finntelg, narreskålragg og eikenål. Alle er de kritisk truede arter med sterk reduksjon i populasjonen. I løpet av de siste tiårene har disse artene mistet mer enn åtte av ti individer. Risikoen for at de skal ende opp som utdødd i løpet av de neste tiårene er ekstremt stor, ifølge Norsk Rødliste 2010.

Mest truet av de truede
Rødlisten omfatter 4599 arter, hvor 2398 regnes som utrydningstruede. Vi har trukket ut artene som er på raskest nedtur i Norge. Det resulterte i en liste med 153 arter. 62 av dem holder til i kultivert mark, mens 54 er typiske skogarter og 22 lever i havet. Dette er arter som er inne i en alvorlig tilbakegang, der mellom 30 og 90 prosent av artsfrendene er blitt borte i løpet av de siste tiårene. Så godt som alle er truet fordi mennesker påvirker og ødelegger leveområdene deres. Det handler om utbygging i sårbare områder, moderne jordbruk, hogst og overfiske. Andre påvirkninger som forurensning, klimaendringer og fremmede arter utgjør bare en liten del av trusselbildet for disse artene.

Lomvi på kanten av stupet
Den nye rødlisten viser at sjøfugler som gruppe er særlig utsatt. På vår liste står både krykkje og lomvi. Verst stilt er lomvien. I perioden fra 1980 til 2009 ble bestanden i Norskehavet redusert med hele 99 prosent, det til tross for at bestanden på 1980-tallet kun var 25 prosent av hva den var på 1960-tallet. Det dreier seg med andre ord om en fullstendig kollaps. Også i Barentshavet opplever sjøfuglen er dramatisk tilbakegang. Blant årsakene er predatorer som havørn og nedgang hos fiskeslag lomvien lever av, noe som blant annet skyldes overfiske.

– Tilstanden for den nordnorske bestanden av lomvi er svært alvorlig, og det kan være et tidsspørsmål før arten forsvinner som hekkefugl i mange fuglefjell langs norskekysten, står det i årets rapport fra det nasjonale overvåkningsprogrammet for sjøfugl.

Kongeørn ute av rødlisten
Sammenligner vi med den forrige rødlisten fra 2006 ser vi at 930 arter nå er vurdert som mer truet, mens 519 regnes som mindre truet. For de aller fleste skyldes endringene ny kunnskap og nye vurderinger.

Det er nå 125 arter som regnes som utdødde i Norge, 41 flere enn på den forrige rødlisten. Det er imidlertid verdt å merke seg at ingen er utryddet de fire siste årene.

En god nyhet er at 189 arter som sto på rødlisten fra 2006 er ute av den nye rødlisten. Blant dem finner vi kongeørn, hvitryggspett, brisling, øyepål, tobis, lange og kveite.

– Den nye rødlisten viser også at det går an å styrke bestandene til truede arter. Jeg tror vi kan redusere tapet av arter betydelig de neste 10 årene. Nå må den nye naturmangfoldloven tas i bruk, og vi må sikre artene i spesielt i skog og i Sør-Norge, der mangfoldet er størst, sier Haltbrekken.

Satser på prioriterte arter
Naturmangfoldloven åpner for at arter og natur som er spesielt truet kan beskyttes. I høst la Direktoratet for naturforvaltning frem et forslag til forskrifter for 12 arter og 5 naturtyper. Forslaget har imidlertid møtt betydelig motstand fra Landbruksdepartementet og landbruksorganisasjoner, noe som har resultert i at direktoratet har valgt å redusere vernet av fjellrev, stor salamander og hule eiker i forslaget til forskrifter.

– Det er naturlig at forskriftene møter motstand. Samtidig er det slik at vi har vedtatt å ta vare på det biologiske mangfoldet. Målet er at vi skal komme et godt stykke videre med arbeidet for prioriterte arter og utvalgte naturtyper til neste år, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet til Natur & miljø.